کوددهی صحیح به درختان پسته در افزایش سلامت درختان و بهبود در بهره وری آنها تاثیر گذار است. درختانی که به خوبی کوددهی میشوند قادر به باردهی تا 2 برابر بیشتر نسبت به سایر باغ‌ها خواهند بود. از این رو باغداران حرفه ای همواره درختان را با استفاده از کوددهای توصیه شده توسط جهاد کشاورزی؛ و به روش صحیح کوددهی میکنند. در این مطلب قصد داریم تا بهترین کودهای درختان پسته و روش صحیح کوددهی را معرفی کنیم. پس با ما همراه باشید.

کوددهی درختان پسته

مهم ترین عناصر غذایی که برای رشد بهتر درختان پسته مورد نیاز است و باید کوددهی درختان پسته شامل این عنصرها باشد.

منیزیم

معمولا خاک‌ها دارای مقادیر کافی منیزیم خواهند بود. در صورت کاهش این عنصر میتوانید با استفاده از کودهای حاوی منیزیم خاک را تقویت کنید.

گوگرد

باغ‌های با بافت گچی معمولا دچار کمبود گوگرد نخواهند بود. اما در صورت نیاز باید از کودهای گوگرد دار در باغ استفاده کنید.

نیتروژن

این عنصر به جوانه زنی و باردهی بهتر درختان و تولید پروتئین گیاهی توسط درخت کمک میکند. درختان در تمام فصول به نیتروژن نیاز دارند. کمبود نیتروژن باعث زردی و کوچک شدن برگ‌ها و عدم جوانه زنی میوه؛ همچنین کوچک ماندن مغز پسته خواهد شد.

به درخت پسته در هر 50 روز 300 گرم کود حاوی نیتروژن اضافه کنید.

منگنز

کمبود منگنز مانند کمبود آهن؛ باعث زرد شدن برگ و کاهش قدرت رشد درختان خواهد شد. از این رو به ازای هر درخت باید 100 تا 150 گرم کودهای حاوی منگنز به روش چالکود در فصل زمستان بهره ببرید.

کلسیم

اگر میزان کلسیم موجود در خاک کم باشد؛ انتقال مواد موثر در بافت خاک با اشکال مواجه میشود. در باغ‌هایی که کلسیم کمتر است با روش محلول پاشی از کودهای نیترات کلسیم در ماه اردیبهشت استفاده کنید.

فسفر

فسفر یکی از مهم ترین عناصر برای جوانه زنی درختان به حساب میاید. با کاهش سطح فسفر علاوه بر کاهش رشد درختان؛ بیماری‌های مختلف به درختان حمله نموده و باعث بروز ضعف در درختان خواهند شد. هر درخت پسته در طول سال به 600 گرم کود حاوی فسفر نیاز دارد.

پتاسیم

پتاسیم به پر شدن بهتر دانه پسته و افزایش کیفیت محصول کمک میکند. اگر پتاسیم در خاک کم باشد؛ کیفیت محصولات کاهش یافته و با تغییر رنگ میوه و ابتلا به بیماری‌های مختلف همراه خواهد بود. کود سولو پتاس دارای مقادیر کافی پتاسیم برای درختان پسته است. شما میتوانید 1 تا 2 کیلوگرم به ازای هر درخت از این کود استفاده کنید.

هیومیک اسید

وجود این کود افزایش کیفیت مغز و اصلاح خاک و کاهش میزان جذب نمک را به همراه خواهد داشت. درختانی که به میزان کافی از هیومیک اسید بهره میبرند کمتر در معرض بروز بیماری و تنش‌ها قرار میگیرند.

روی

روی به افزایش کیفیت محصول و رشد بهتر مغز همچنین ایجاد عطر و خوشمزه شدن میوه کمک میکند. با استفاده از روی میتوان ph خاک را تنظیم نمود. که باعث افزایش باردهی درختان خواهد شد. از روی به صورت محلول پاشی و پودری استفاده میشود.

مس

وجود این عنصر در خاک باعث بهبود رشد محصول و افزایش کیفیت آنها خواهد شد. برای برطرف سازی نیاز درختان پسته به مس؛ به ازای هر درخت بین 50 تا 100 گرم از کود حاوی مس در فصل زمستان به صورت چالکود استفاده کنید.

بور

بور نیز مانند مس باعث افزایش کیفیت محصول خواهد شد. در صورت کاهش این عنصر نیز در فصل زمستان به ازای هر درخت بین 50 تا 100 گرم از کود حاوی بور به صورت چالکود استفاده کنید.

آهن

یکی از مهم ترین عناصر در درختان پسته؛ آهن است. اگر آهن در خاک کم شود؛ برگ‌ها زرد شده و درخت ضعیف میشود. برای برطرف سازی کمبود آهن در خاک در ماه خرداد و شهریور 2 مرتبه از کودهای کلات آهن به روش محلول پاشی استفاده کنید.

پیش از انجام هرگونه عملیات کوددهی به درختان پسته لازم است خاک باغ را مورد آزمایش قرار داده و از میزان وجود هریک از این عناصر معرفی شده در خاک آگاه شوید. برای آگاهی از روش انجام آزمایش خاک؛ مقاله ما را در سایت پالیز مطالعه فرمایید.

روش کوددهی درخت پسته

به طور کلی روش کوددهی درخت پسته به 5 روش زیر انجام میشود :

  1. کوددهی به روش چالکود

  2. کوددهی به روش آبیاری

  3. کوددهی به روش محلول پاشی

  4. کوددهی به روش سطحی

  5. کوددهی به روش ماشین کودپاشی

با توجه به نحوه عملکرد هریک از عناصر؛ معمولا استفاده از روش خاصی توصیه میشود.

برنامه کوددهی درختان پسته

برنامه کوددهی درختان پسته نیازمند رعایت این نکات در هر ماه و فصل ها است.

کوددهی در ماه بهمن

کودهای چالکود (حاوی پتاسیم؛ فسفات؛ آهن؛ منیزیم؛ هیومیک اسید) و کودهای مرغی و یا حیوانی را در اواسط فصل زمستان به خاک اضافه کنید.

کوددهی در ماه اسفند

در ماه اسفند از کودهای فسفر بالا و حاوی پتاسیم و نیتروژن برای افزایش جوانه زنی در درختان پسته استفاده کنید.

کوددهی در ماه فروردین

در ماه فروردین کودهای میکرو هیومیک اسید و کودهای ازته و نیتروژن دار را به خاک بیافزایید.

کوددهی در ماه اردیبهشت و خرداد

کودهای حاوی نیتروژن؛ پتاسیم؛ کلسیم؛ آهن و بور از جمله کودهای نیترات کلسیم؛ کودهای کلات آهن و روی، سه بیست؛ هیومیک اسید؛ کودهای حاوی بور و کلسیم را در ماه‌های اردیبهشت و خرداد به خاک بیافزایید.

کوددهی در ماه تیر و مرداد

در این دو ماه باید کودهای حاوی بور؛ پتاسیم (پتاس بالا) روی و اسید هیومیک را به خاک اضافه کنید.

کوددهی در ماه شهریور

در این ماه باید براساس کمبود خاک؛ نیاز درختان را برطرف کنیم. کودهای حاوی اسید هیومیک؛ پتاسیم؛ فسفر؛ روی و مس و بور برای این ماه مناسب است. همچنین نوبت سوم کود ازته در این ماه انجام میشود.

سعی کنید در فصل پاییز درختان پسته را کمتر کوددهی کنید.

نتیجه گیری

اگرچه درختان پسته نیازمند به دریافت میزان مشخصی از عناصر معدنی برای رشد و باردهی هستند. اما کوددهی درختان پسته در هر باغ و با توجه به شرایط خاکی آنها متفاوت است. از این رو پیش از کاشت درخت پسته، باید خاک باغ را به روش صحیح نمونه برداری نموده و با ارسال به ازمایشگاه خاک؛ از شرایط خاک باغ آگاه شوید. برای کسب اطلاع از نحوه انجام آزمایش خاک؛ مقاله آزمایش خاک ما را در سایت پالیز مطالعه فرمایید.

پس از دریافت نتایج آزمایش خاک؛ به روش‌های توصیه شده در این مطلب اقدام به کوددهی و تقویت خاک نموده و سپس درختان پسته را در باغتان بکارید.

برای کسب اطلاعات بیشتر؛ خرید نهال پسته با مشاوران ما در نهالستان پالیز به صورت رایگان و از طریق تماس تلفنی؛ آنلاین و حضوری در ارتباط باشید.