هرس درخت پسته با دو هدف فرمدهی و افزایش باردهی درختان انجام میشود. اگر هرس به صورت صحیح و تخصصی انجام نشود. ممکن است؛ اندام‌های بارده درختان را از بین ببرد. و محصول دهی درختان را با مخاطره مواجه سازد. در این مطلب قصد داریم تا اصول صحیح هرس درختان پسته را از 0 تا 100 بررسی نماییم. پس با ما همراه باشید.

هرس درخت پسته

درختان پسته با هدف دریافت بهتر نور خورشید؛ فرمگیری مناسب و برداشت آسان تر محصولات؛ همچنین دریافت انرژی بهتر از ریشه؛ جدا سازی اندام‌های بیمار و یا مرده و شکسته و خشک شده شان؛ نیاز دارند تا هرساله و براساس اصول خاصی هرس شوند. به این ترتیب درختان سلامتی خود را حفظ نموده و قادرند محصول دهی بیشتری را تجربه کنند. در این بخش قصد داریم تا هرآنچه که لازم است درباره هرس درخت پسته بدانید را شرح دهیم. پس با ما همراه باشید.

هرس فرمدهی درخت پسته

هرس فرمدهی درخت پسته با هدف ایجاد یک اسکلت منظم و قوی و تقسیم بهتر انرژی بین اندام‌های بارده درختان و ایجاد یک تاج متراکم و متوازن انجام میشود. شما میتوانید هرس فرمدهی درختان را از 1 سال پس از پیوند آغاز نمایید. در سال پنجم پس از کاشت؛ فرم منظم درختان شکل میگیرد.

نکته: هرگز نباید در هرس فرمدهی شاخه‌های پایین را بریده و به درخت فرم هفت بدهید.

بهترین فرم برای هرس درختان؛ هرس جامی مرکز باز است. در این هرس درخت به شکل یک جام درمیاید. یعنی پایین درخت نازک و بالای آن بزرگتر است.

هرس باردهی درختان پسته

در هرس باردهی درختان پسته با بریدن بخشی از شاخه یا تمام شاخه؛ باعث رشد شاخه‌های بارده بیشتر و افزایش محصول دهی درختان خواهید شد. در هرس فرمدهی عملیات تنک شاخه؛ سربرداری؛ حذف شاخه‌های اضافه و بیمار و خشک و پاجوش‌ها انجام میشود.

عدم تخصص کافی در هرس درختان ممکن است به از بین رفتن اندام بارده و در نتیجه کاهش محصول دهی درختان منجر شود. از این رو پیش از انجام هرگونه عملیاتی با کارشناسان ما در نهالستان پالیز به صورت رایگان مشاوره نمایید.

بهترین زمان هرس درختان پسته

بهترین زمان هرس درختان پسته در زمان های زیر است:

  • پس از ریزش برگ‌ها در فصل پاییز.
  • در دوره خواب درختان در فصل زمستان پیش از سبز شدن درختان.
  • هرس در فصل تابستان برای از بین بردن شاخه‌های شکسته و کاهش شاخه و برگ اضافه.

هرس زمستانه درخت پسته

هرس زمستانه درخت پسته یکی از مهم ترین عملیات باغبانی در درختان پسته است. این عملیات در فصل زمستان، زمانی که درختان خواب هستند، انجام می شود و هدف آن حفظ سلامتی، افزایش عملکرد و بهبود کیفیت محصول است.

اولین هرس

در اولین اقدام در هرس زمستانه باید پاجوش‌های اضافه را حذف کنید. شاخه‌های بیمار و آلوده و رشد نکرده را ببرید. هرس سربرداری در این فصل از ارتفاع 90 تا 100 سانتیمتری انجام میشود.

در درختان غیر پیوندی که رشد کمتری دارند. شاخه‌ها را از یک سوم تا یک دوم سربرداری کنید.

دومین هرس

دومین هرس درختان پسته در فصل رشد انجام میشود. بهترین زمان برای فرمدهی جامی به درختان در ماه خرداد است. اگر در این ماه هرس به درستی انجام نشود. شاخه به صورت مستقیم رشد نموده و شکل درخت را خراب میکنند. از شاخه‌های جانبی که تازه رشد نموده اند. 3 تا 5 شاخه را انتخاب نموده و بقیه را ببرید.

سومین هرس

سومین هرس در اواخر فصل زمستان انجام میشود. شاخه‌های اسکلتی را از 25 سانتی متری سربرداری کنید. و انها را ببندید تا درخت فرم جامی باز به خود بگیرد.

چهارمین هرس

در این هرس که در سالهای سوم تا پنجم انجام میشود. شاخه‌هایی که رشد بیشتری دارند را برای شکل گیری بهتر اسکلت و فرمگیری جامی باید سربرداری کنید.

پنجمین هرس

در فصل خواب درخت؛ برروی شاخه‌های ثانویه بین 2 تا 3 شاخه انتخاب نموده و بقیه شاخه‌ها را ببرید. شاخه‌های انتخابی را از ارتفاع 60 سانتیمتری سربرداری کنید. شاخه‌هایی که رشد رویشی زیاد دارند باید از یک دوم بریده شوند. شاخه‌های نازک و کوچک و جانبی را نیز ببرید.

هرس درخت پسته از سال پنجم به بعد

هرس درخت پسته از سال پنجم به بعد یعنی بریدن شاخه های بیمار و اضافه و شاخه هایی که انرژی تولید شده توسط ریشه را هدر میدهند. از سال پنجم به بعد فرم کلی درخت شکل گرفته است. و پس از آن باید فقط پاجوش ها، شاخه های بیمار؛ اضافه و آلوده را جدا نمایید. شاخه ها را نیز باید سربرداری کنید. تا باردهی آنها افزایش یابد.

نکات تکمیلی در هرس درختان پسته

  1. هرس درخت پسته به دلیل کم بودن جوانه‌های رویشی؛ باعث کاهش رشد رویشی در سال بعد خواهد شد.
  2. هرس تابستانه در درختان پسته باعث کاهش رشد طولی و افزایش رشد عرضی درختان خواهد شد.
  3. به حذف قسمتی از سر شاخه و یا انتهای فوقانی آن؛ هرس سربرداری گفته میشود. که باعث تحریک شاخه از محل بریدگی میشود. این مورد رشد جوانه‌های جانبی را بیشتر میکند. درختان پسته را در فصل زمستان هرس سربرداری میکنند.
  4. تنک سرشاخه یعنی بریدن شاخه از انتهای آن که با هدف تسهیل دریافت نور خورشید توسط همه شاخه و برگ‌ها انجام میشود. هرس تنک سرشاخه برای محدود نمودن رشد عرضی درختان در بین ردیف‌ها انجام میشود.
  5. تنه جوش‌ها و پاجوش‌ها به علت دریافت بیش از حد آب و مواد غذایی؛ دریافت انرژی توسط سایر اندام‌ها را با اختلال مواجه میکنند. از این رو باید حذف شوند.

نتیجه گیری

درختان پسته در صورت هرس مناسب قادر به باردهی بیشتر و رشد منظم و دارای فرم مناسب خواهند بود. هرس درختان اگر توسط فرد غیر متخصص انجام شود؛ ممکن است منجر به حذف اندام‌های بارده در درخت پسته شده و محصول دهی را با مخاطره مواجه سازد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نحوه احداث باغ پسته، آبیاری و کوددهی و… سایر مقالات ما را در سایت پالیز دنبال کنید.

نهالستان پالیز بزرگترین مرکز تخصصی تولید و پرورش و عرضه انواع ارقام  نهال پسته میباشد. برای ارتباط با ما از طریق تماس تلفنی؛ آنلاین و حضوری اقدام فرمایید.