درختان گیلاس و آلبالو درختانی نسبتا مقاوم در برابر کم آبی به شمار میایند. با این وجود باز هم به آبیاری احتیاج دارند.
لازم به ذکر است آبیاری سنگین و بیش از حد به همراه زهکشی ناقص و ضعیف خاک باغ، باعث ایجاد خسارت به گیلاس و آلبالو خواهد شد. همچنین خطر ابتلا به پوسیدگی‌های ریشه و صمغ دهی درختان رو بیشتر میکند.

روشهای آبیاری درختان گیلاس و البالو

به طور کلی باغداران از 4 روش‌ برای آبیاری برای درختان گیلاس و آلبالو استفاده میکنند:

  • غرقابی
  • نشتی
  • بارانی
  • قطره‌ای

روش غرقابی

از معایب این روش میتوان به هدر رفت زیاد آب اشاره نمود. در ضمن استفاده از این روش باعث شیوع بیماری‌های قارچی و پوسیدگی ریشه خواهد شد. لازم به ذکر است درختان گیلاس نسبت به پوسیدگی ریشه بسیار حساس اند.

روش نشتی

در روش نشتی در دو طرف ردیف کشت، شیارهایی برای آبیاری حفر میشود. در این روش سطح زمین باید صاف باشد. این روش نسبت به روش غرقابی موثرتر است.

روش بارانی

راه اندازی این روش؛ به کمک آب پاشهای صنعتی انجام میشود. البته نیازمند محاسبه دقیق سرعت چرخش آب میباشد. استفاده از روش آبیاری بارانی بازدهی بالاتری نسبت به روش عرقابی و نشتی دارد.

روش قطره ای

بهترین روش آبیاری درختان؛ روش آبیاری قطره ای میباشد.

نیاز آبی

درختان گیلاس و آلبالو بعد از بادام و زردآلو کمترین نیاز آبی را دارند.

برای آبیاری این درختان هر 10 روز یکبار درختان را با حدود 40 لیتر آب آبیاری نمایید. نیاز آبیاری درختان گیلاس و آلبالو در سال بین 600 تا 800 متر مکعب میباشد.

تنش آبی گیلاس و آلبالو‌

درختـان میوه هسته دار در سه مرحلـه نسبت به تنش‌های آبی حساسند:

  • مرحلـه اول: مرحلـه تقسیم سلولی که در این مرحلـه رشد میوه سریع تر انجام میشود.
  • مرحلـه دوم: مرحلـه سخت شدن هسته است. در این مرحله رشد میوه کنـدتر است.
  • مرحله سوم: مرحله افزایش حجـم میوه است که میوه بزرگ و آبدار میشود.

در دوره رشد سریع میوه (مرحلـه اول) و مرحله بزرگ و آب دارشدن آن (مرحله سوم رشد میوه) که دوره بحرانـی به حساب میاید. اصلا نباید تنـش آبیاری اتفاق بیوفتد. از زمان تشکیل میوه تا قبل از برداشت؛ باید آبیاری به طـور کامـل و براساس برنامه منظم صورت گیرد.

آبیاری در زمان گلدهی

آبیاری در زمان گلدهی اصلا نباید انجام شود. زیرا باعث ریزش گلها و ‌کاهش محصول خواهد شد. البته اگر در این زمان رطوبت کم است و خشکی اتفاق میوفتد. پیش از ورود به فاز گلدهی میتوانید یک‌ مرحله آبیاری سبک انجام دهید.

آبیاری در فصل بهار و تابستان

در زمان تشکیل میوه اولین مرحله آبیاری انجام میشود. پس از آن نیز براساس وضعیت خاک و محیط و سن نهال هفته ای دو مرتبه آبیاری انجام میشود. در درختان بزرگ آبیاری در فواصل زمانی طولانی تر انجام میشود.

در حالت کلی هر زمان که سطح خاک خشک شد، باید آبیاری انجام بشود. و میزان آبیاری هم باید در حدی باشد که تا عمق ۱ متری خاک خیس شود.

آبیاری بعد از برداشت میوه

در مرحلـه بعد از برداشت به جز زمان تشکیل جوانه‌هاي گل (در اوایل مرداد مـاه) مي تـوانید با مدیریت صحیح و کم آبیاري در مصـرف آب صرفه جویي کنید.

میزان آبیاری را در مرحلـه پس از برداشت گیلاس و آلبالو می تـوان تـا ۵۰ درصـد کاهش داد.

آبیاری در فصل پاییز

در پاییز نیز باید درختان را آبیاری نمود. تا درخت بتواند در برابر سرمای زمستان مقاومت کافی را از خود نشان دهد.

آخرین مرحله آبیاری بلافاصله پس از ریزش کامل برگها است. اگر در منطقه شما زمان کافی برای گذراندن دوره خواب وجود ندارد. باید کمی زودتر آبیاری را متوقف کنید.

آبیاری در فصل زمستان

آبیاری در فصل زمستان انجام نمیشود.

جمع بندی

توجه به روش آبیاری؛ نحوه و زمان آبیاری به افزایش بهره وری درختان گیلاس و آلبالو منجر میشود. از این رو باید با توجه به نکات مطرح شده در این مطلب درختان خود را به خوبی آبیاری نمایید. درختانی که به صورت صحیح ابیاری میشوند محصول دهی بیشتر؛ رشد بهتر و عمر طولانی تری خواهند داشت. این درختان کمتر در معرض خطر ابتلا به بیماری و افت قرار گرفته و به خوبی سرما و گرمای شدید را نیز تحمل میکنند.

پالیز نهال بزرگترین و معتبر ترین نهالستان در شمال غربی کشورمان میباشد. این مرکز با بهره گیری از تیم متخصص و حرفه ای بهترین ارقام نهال گیلاس و البالو را برای کاشت در سرتاسر کشور تولید و عرضه مینماید. جهت مشاهده کلیه نهال گیلاس و نهال آلبالو به بخش اطلاعات محصول در سایت پالیز مراجعه فرمایید.

همچنین جهت کسب اطلاعات بیشتر؛ خرید نهال گیلاس و البالو و سمپاشی و کوددهی و احداث باغ گیلاس و البالو؛ سایر مقالات ما را دنبال کنید.