Rate this post

عامل بیماری آفت “اسکب یا لکه سیاه هلو” قارچی موسوم به Cladosporium carpophilum  است که همه ساله خسارت کمی و کیفی از خود برجای خواهد گذاشت.  این آفت که انتشار جهانی دارد به شرایط محیطی بسیار حساس است و باعث ایجاد لکه های خالدار روی میوه میشود. این بیماری همچنین به دوره های طولانی مدت رطوبت در بهار احتیاج دارد و بیشتر در خاک‌هایی با بافت سنگین و زهکشی ضعیف شایع است. این آفت بر روی میزبان‌هایی چون هلو، شلیل، آلو و زردآلو خسارت ایجاد می کند که البته میزان خسارت ناشی از این بیماری بر روی درخت هلو بیشتر از سایر میزبان‌ها است.

علایم بیماری

علایم این بیماری بر روی میوه، برگ و سرشاخه درخت قابل مشاهده هستند.

میوه

علایم این بیماری در فصل بهار مدتی  پس از ریزش گلبرگ ها در زمانی که میوه‌ها مقداری رشد کرده‌اند نمایان می‌شود. لکه‌های کوچکی به رنگ زرد، زیتونی تا قهوه‌ای روشن در نزدیک دمگل میوه تشکیل می‌شوند و به مرور زمان این لکه ها عمیق تر می شوند و سایز بزرگتری پیدا می کنند. به مرور رنگ این لکه ها به خاکستری و سیاه گرایش پیدا می کند و در نهایت ظاهر کرکی و نامنظمی به خود می‌گیرند.

این لکه ها به هیچ وجه به گوشت میوه راه پیدا نمی کنند و اما در اغلب موارد لکه‌ها مانع ادامه رشد میوه می‌شوند و همین موضوع باعث بدشکل شدن میوه نیز می‌شود. این عدم یکنواختی در رشد میوه باعث ایجاد ترک در میوه شده و درنهایت همین ترک ها محل مناسبی برای حمله سایر پاتوژن‌ها خواهند بود که این موضوع پوسیدگی میوه ها را در پی خواهد داشت.

برگ ها

علایم این آفت روی برگها به صورت لکه های نکروز و غربالی دیده می‌شوند.  همچنین عفونت برگها ۶تا ۱۲ هفته پس از ایجاد آلودگی شدیدتر میشود.

سرشاخه‌ها

علایم اسکب روی سرشاخه ها نیز مشاهده می‌شود.

خسارت

بیماری لکه سیاه یا اسکب هلو با هدف قرار دادن برگها که خود کارخانه غذاسازی درخت به شمار می روند، باعث تولید کمتر مواد غذایی در درخت شده و همین موضوع باعث ریزش زود هنگام میوه ها و مرگ سرشاخه‌ها می‌شود. حتی اگر میوه ها ریزش هم پیدا نکنند، به دلیل وجود لکه‌های کرکی سیاه رنگ و عدم یکنواختی در شکل میوه، بازارپسندی میوه کاهش پیدا می‌کند.

انتشار

زمستانگذرانی قارچ عامل بیماری روی سرشاخه‌ها، برگ ها و میوه‌های آلوده به شمار می رود. این بیماری برای توسعه و گسترش در فصل بهار به زمانی در حدود ۳۰ ساعت به رطوبت بالای ۷۰ درصدی احتیاج دارد.

روش های مدیریت و کنترل بیماری “اسکب یا لکه سیاه هلو”:

پیشگیری

استفاده از ارقام مناسب

انتخاب محل مناسب جهت احداث باغ، به طوری که در مناطق سایه با خاک سنگین و زهکشی ضعیف خاک کاشت انجام نگیرد. همچنین در حین احداث باغ باید فاصله استاندارد درختان هم اعمال شود.

کنترل زراعی

بهداشت باغ: هرس و سوزاندن شاخه های آلوده

جمع آوری ومعدوم کردن میوه های آلوده

از بین بردن برگهای ریخته شده در کف باغ بعد از ریز کامل برگها در اواخر فصل پاییز

مدیریت تغذیه: مدیریت تغذیه درخت بسیار مهم است. بنابراین لازم است که تغذیه درخت با توجه به نیاز آن در هر مرحله ای از رشد انجام گیرد. همچنین لازم است تغذیه هم به صورت چالکود و هم به صورت کود آبیاری و محلول پاشی انجام گیرد.

آبیاری منظم: این کار در دوره های کوتاه و منظم باید انجام شود.

کنترل شیمیایی

در باغاتی دارای سابقه آلودگی پیشین، اعمال سمپاشی های ۴ گانه ضروری است.

مرحله اول: بعد از ریزش ۷۰ درصدی برگها در پاییز

مرحله دوم: در اواخر فصل زمستان

مرحله سوم: تورم جوانه

مرحله چهارم: بعد از ریزش گلبرگها

همچنین در صورت ادامه رطوبت در فواصل زمانی هر ۷ تا ۱۴ روز یکبار باید سمپاشی با قارچ کش انجام پذیرد. بنابراین تا زمانی که رطوبت و بارش باران بر محیط باغ حاکم است، مدیریت باغ باید به دقت اعمال شود.

جهت جلوگیری از ایجاد مقاومت عامل بیماری برای انتخاب نوع قارچ‌کش بهتر است با کارشناسان متخصص مشورت کنید.

جمع بندی

کارشناسان نهاستان معتبر پالیز آماده ارائه مشاوره تخصصی در خصوص راهنمای خرید انواع ارقام نهال راهگشای شما عزیزان خواهند بود.

همچنین جهت آشنایی با انواع نهال هلو و اطلاعات خرید آن روی عبارت نهال هلو کلیک نمایید .

مشاوره در مورد انتخاب نهال مد نظر متناسب با اقلیم آب و هوایی شما، یکی از خدمات حرفه ای رایگان مجموعه نهالستان پالیز است که جهت بهره‌مندی از مشاوره رایگان و استعلام قیمت از طریق فرم درخواست مشاوره یا شماره تماس 09144501007 و 09144501008 با کارشناسان ما در ارتباط باشید.