Rate this post

عوامل بیماری زای زیادی وجود دارند که به درختان گردو حمله میکنند. و خسارات زیاد و جبران ناپذیری را به آن وارد میسازند. یکی از مهم ترین و حتی خطرناک ترین بیماری‌های شایع در درختان گردو که باعث کاهش تولید؛ کیفیت و کمیت محصول دهی درختان خواهد شد؛ بیماری شانکر پوستی است. این بیماری اغلب در مناطق مرطوب و پرباران شایع است. از مهم ترین خسارات آن ضعیف کردن درختان و کاهش کیفیت محصول دهی میباشد. در این مطلب قصد داریم تا همه چیز درباره بیماری شانکر سطحی گردو را بدانیم. پس با ما همراه باشید.

علائم شانکر سطحی گردو

در صورت ابتلای درخت به این بیماری؛ معمولا شاهد علائم شانکر‌ سطحی گردو نامنظم و کم عمقی در ناحیه پوست تنه و شاخه‌ها خواهیم بود. این شانکر‌ها با چشم قابل شناسایی هستند. با پیشرفت بیماری به خصوص در فصل تابستان پوست درخت از محل لکه شکافته شده و شیرابه قهوه ای رنگی از آن خارج میشود. این شیرابه کاملا خشک شده و رنگ آن به مرور تیره تر خواهد شد. علائم این بیماری اغلب برروی پوسته درخت ظاهر میشود.

خسارت شانکر سطحی گردو

از مهم ترین خسارت شانکر سطحی  ضعیف شدن درختان و خشکیدگی سرشاخه‌ها خواهد بود. درختان آلوده در ابتدا به صورت یک طرفه خشک شده و سپس تمام درخت دچار خشکی خواهد شد. عامل بیماری در درون این شانکرها و تراوشاتی که از آنها خارج میشود؛ وجود دارد.

بیولوژی و نحوه انتشار بیماری شانکر سطحی

این بیماری فصل زمستان را در درون شانکرها و تراوشات سپری میکند. در فصل بهار مجددا چرخه بیماری آغاز شده و این تراوشات دوباره فعال میشوند و به بیرون جاری خواهند شد. با وجود باد و باران، بیماری نیز به سایر درختان باغ شیوع پیدا میکند. و از طریق زخم‌های باز وارد سایر درختان میشود. این بیماری در فصل تابستان رشد زیادی دارد. درحالیکه فصل پاییز و زمستان را به صورت غیر فعال سپری میکند.

پیشگیری و کنترل بیماری شانکر سطحی درختان گردو

  1. استفاده از ارقام مقاوم در برابر رطوبت و بیماری؛ از احتمال ابتلای درختان به بیماری شانکر سطحی میکاهد.
  2. با مدیریت مناسب باغ و آبیاری به موقع و صحیح؛ کوددهی و هرس، همچنین مدیریت آفات و بیماری‌ها، از باغ در برابر ابتلا به این بیماری محافظت نمایید.
  3. استفاده از این شیوه مدیریتی حتی برای درختان آلوده نیز توصیه میشود. چرا که موجب کاهش پیشروی این بیماری و رشد شانکرها و همچنین گسترش بیماری در سطح باغ خواهد شد.
  4. درختانی که در خاک‌های ضعیف رشد نموده اند، هیچوقت بهبود نمیابند.
  5. اگر شانکر پیشروی زیادی نداشت پانسمان محل آلودگی میتواند موثر واقع شود. برای این کار ابتدا با یک وسیله تیز مثل چاقوی ضدعفونی شده؛ لایه آلوده را به طور کامل جدا کنید. تا لایه بافت سالم مشاهده شود. این بافت سالم را با یکی از ترکیبات مسی یپوشانید. و روی آن را با چسب مخصوص باغبانی پانسمان نمایید. پیش از آغاز این کار برروی زمین پارچه یا نایلون پهن کنید که بافت آلوده روی خاک نریزد. سپس آنها را از باغ خارج نموده و بسوزانید. پس از پاکسازی هر بخش مجددا چاقوی خود را با وایتکس ضد عفونی کنید.

نکته: برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نحوه پانسمان درختان؛ به مطلب شانکر باکتری مراجعه فرمایید.

جمع بندی

یکی از مهم ترین دلایل ابتلای درختان به انواع بیماری قارچی و شانکرها، عدم مدیریت صحیح باغ و توجه به نحوه آبیاری درختان میباشد. وجود رطوبت دائمی در خاک و اطراف ریشه میتواند به آن خسارات جدی وارد سازد. از این رو باید پیش از احداث باغ به خوبی خاک را شخم زده و زهکشی نمایید. خاک‌های سبک برای احداث باغ مناسب ترند. همچنین جایگزین سازی روش ابیاری تحت فشار به جاری آبیاری غرقابی؛ از رطوبت دائمی ریشه و ابتلای آن به بیماری های قارچی پیشگیری میکند.

برای آگاهی از انواع بیماری‌های درخت گردو و نحوه پیشگیری و مدیریت صحیح بیماری؛ شما باغداران محترم میتوانید سایر مقالات ما را در سایت پالیز مطالعه فرمایید.

همچنین از مشاوره تخصصی کارشناسان گیاهشناسی ما در نهالستان پالیز به صورت حضوری؛ آنلاین و تلفنی بهره مند شوید.

نهالستان پالیز بزرگترین مرکز تخصصی تولید انواع ارقام نهال میوه با مدیریت جناب آقای سعید قاسمی میباشد. برای ارتباط با کارشناسان ما از طریق راه‌های ارتباطی با ما در تماس باشید.