Rate this post

بیماری شانکر عمیق پوست گردو از طریق زخم وارد درختان گردو میشود. و با ایجاد اختلال در روند تغذیه درختان، باعث ضعیف شدن آنها خواهد شد. در این مطلب قصد داریم تا مهم ترین علائم ظاهری و روش‌های مبارزه با این بیماری را به شما معرفی نماییم. پس با ما همراه باشید.

شانکر پوستی گردو

شانکر پوستی گردو یکی از بیماری‌های باکتریایی در درختان گردو است. این بیماری به صورت شانکرهای عمیقی در قسمت‌های پایینی درختان گردو مشاهده میشود. این شانکرها تا محل آوند آبکش پیشروی میکنند. از این رو نام دیگر این بیماری شانکر آبکش است.

علائم شانکر پوستی گردو

علائم شانکر پوستی گردو به 2 صورت در درختان گردو دیده میشود:

  1. وجود ترک‌های عمیق در قسمت شاخه و در ناحیه تنه از مهم ترین علائم بروز این بیماری به حساب میاید. از این ترک‌ها یک مایع به رنگ قهوه ای تیره مایل به قرمز به بیرون ترشح میکند. این تراوشات مربوط به اواخر فصل بهار تا اوایل فصل پاییز است. و ظاهری شبیه به خونریزی به درخت میدهد.
  2. یکی دیگر از علائم وجود شانکر در درختان گردو، وجود لکه‌های گرد و تیره و کوچک زیادی در زیر شانکر است. این بیماری اغلب روی تنه درختان گردو قابل مشاهده است و ریشه را درگیر نمیکند. با گسترش بیماری به قسمت‌های بالای درخت نیز منتقل میشود.

وجود شانکر عمیق درختان را نمیکشد. اما ممکن است در درختان ضعیف تر و یا دارای بیماری زمینه ای باعث کاهش باردهی و حتی مرگ درختان شود. آبیاری ناکافی؛ خاک‌های محدود کننده؛ سایر آفات و بیماری‌ها میتوانند زمینه ساز حمله این بیماری به درختان بشوند.

درحالت کلی وجود این بیماری در درختان گردو باعث عدم انتقال آب و مواد غذایی در درختان میشود. این موضوع باعث کاهش باردهی درختان نسبت به سال قبل خود میشود.

باکتری بیماری شانکر عمیق پوست گردو میتواند در زمان پیوند و یا از طریق زخم‌های عمیق در چوب درخت؛ وارد درخت شود.

پاتوژن، زمستان را در داخل شانکر و یا ترشحات خشک شده ای که از شانکر تراوش نموده است، میگذراند. این باکتری در اواخر فصل بهار که هوا مساعد است؛ فعال میشود. و فعالیت خود را از سر میگیرد. و باعث ترشح شیره از آوندها میشود.

این بیماری توسط باد و باران نیز در سطح باغ منتشر میشود. و زمانیکه برروی میزبان جدیدی قرار گرفت. از طریق زخم وارد درخت جدید خواهد شد. و برروی آن نیز شانکرهای عمیق ایجاد مینماید. با نفوذ بیماری به درختان جدید باعث عدم انتقال آب و مواد غذایی در آنها خواهد شد.

این بیماری باعث ضعیف شدن درخت در برابر برخی دیگر از بیماری‌ها و عوامل محیطی مثل آفتاب سوختگی نیز میشود.

پیشگیری از شانکر پوستی گردو

برای پیشگیری از شانکر پوستی گردو بهتر است باغ خود را به خوبی مدیریت نمایید. آبیاری و کوددهی و هرس و سمپاشی به موقع و کافی میتواند باعث افزایش توان درختان بشود. مدیریت صحیح باغ میتواند رشد شانکر را در درختان آلوده نیز کاهش دهد. و مانع از کاهش باردهی درختان خواهد شد. درختانی که در شرایط نامساعد و خاک نامرغوب رشد نموده اند؛ احتمال بهبود کمتری خواهند داشت. لازم است بدانید باکتری میتواند در درخت بدون وجود علائم خارجی تا مدت‌ها زندگی کند و در صورت بروز استرس، علائم ظاهری خود را نشان دهد.

درمان بیماری شانکر درخت گردو

درمان بیماری شانکر درخت گردو روش شیمیایی خاصی برای مبارزه با این بیماری معرفی نشده است. بریدن نواحی که در آنها شانکر وجود دارد نیز به بهبود بیماری کمکی نمیکند. آنتی بیوتیک‌ها نیز برای کنترل این بیماری موثر نیستند. تنها باید با مدیریت صحیح باغ از بروز بیماری شانکر عمیق پوست گردو پیشگیری نمایید.

جمع بندی

بیماری‌ها در درختان گردو میتوانند باعث ایجاد اختلال در عملکرد آنها شده و با گذشت زمان درختان را ضعیف تر کنند. تا جایی که درخت باردهی خود را از دست داده و به طور کلی بمیرد. شانکر عمیق پوست گردو یکی از بیماری‌های خطرناک باکتریایی در درختان است. که از طریق وجود زخم وارد درختان میشود. متاسفانه درمان مشخص شیمیایی برای این بیماری معرفی نشده است. از این رو باید با استفاده از اقدامات پیشگیرانه از بروز آن جلوگیری کنید.

برای مشاوره درباره نحوه تشخیص و درمان انواع بیماری‌ها و آفات در درختان گردو شما باغداران محترم میتوانید با کارشناسان گیاهشناسی ما در نهالستان پالیز تماس بگیرید. همچنین کارشناسان ما به صورت رایگان آماده مشاوره درباره نحوه مدیریت صحیح باغ و پرورش درختان گردو به شما باغداران محترم میباشند.

نهالستان پالیز بزرگترین مرکز فروش نهال گردو در شمال غربی کشورمان است. این مرکز با مدیریت جناب آقای سعید قاسمی دارای مجوز از موسسه ثبت گواهی بذر و نهال؛ تاییدیه از جهاد کشاورزی و گواهینامه معتبر و شناسنامه رسمی میباشد.

نهالستان پالیز نهال‌های گردوی مناسب برای کلیه شهرهای کشورمان را تولید و به همراه شناسنامه نهال؛ گارانتی معتبر 2 ساله و کارت سلامت و گواهی عاری از آفات و کارت قرنطینه به شما باغداران محترم ارسال مینماید. برای خرید نهال گردو می توانید با کارشناسان پالیز نهال در ارتباط باشید.