Rate this post

عامل اصلی ایجاد بیماری پژمردگی ورتیسیلیوم نوعی قارچ است. که با حمله به ریشه درخت؛ و زندگی در آوندهای درخت؛ باعث ضعیف شدن آنها میشود. این بیماری همچنین باعث ایجاد اختلال در تغذیه درختان شده و در درختان ضعیف حتی میتواند موجب مرگ آنها نیز بشود. در این مطلب قصد داریم تا بیشتر درباره این بیماری خطرناک درختان بدانیم. پس با ما همراه باشید.

بیماری پژمردگی ورتیسیلیوم

بیماری پژمردگی ورتیسیلیوم از حمله قارچ عامل بیماری به سیستم ریشه گیاهان ضعیف به وجود میاید. هنگامیکه قارچ در سیستم آوندی گیاه مستقر میشود؛ به سرتاسر درخت منتشر شده و علائم بیماری به سرعت پس از ایجاد عفونت در درخت ظاهر میشوند.

علائم بیماری ورتیسیلیوم

از آنجایی که انتقال آب و مواد غذایی به شاخه‌ها و برگ‌های درخت با اختلال مواجه میشوند. علائم مشابه با بیماری‌های ریشه و تنش خشکی و شانکرها برروی درخت قابل مشاهده هستند.

از علائم بیماری ورتیسیلیوم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • توقف رشد درخت
  • کم شدن شاخه و برگ
  • تغییر رنگ آوند چوب

برروی برگ‌ها نیز پژمردگی؛ خشک شدن؛ قهوه ای شدن حاشیه یا بین رگبرگ‌ها و ریزش زودهنگام آنها را برروی یک شاخه و یا یک طرف درخت دیده میشود.

این علائم ممکن است در هر زمانی از طول فصل رشدی برروی درخت ظاهر شوند. مهم ترین و بهترین روش تشخیص این بیماری تغییر رنگ آوندهای درون چوب است. رنگ آوند چوب پس از بیماری بسته به میزبان میتواند از قهوه ای تا زرد متغیر باشد.

وجود بیماری در درختان باعث تولید میکرواسکروت میشود. که میتواند در فصل زمستان برروی میزبان و یا خاک زنده مانده و در صورت تماس ریشه آلوده با ریشه سالم درختان دیگر و یا انتشار برگ‌ها، در نهایت به سایر درختان در باغ نیز منتقل شود.

مبارزه با بیماری ورتیسیلیوم

تاثیر بیماری پژمردگی ورتیسیلیوم به میزان حساسیت ذاتی درختان وابسته است. میزان اولیه وجود پاتوژن در درخت و تنش‌های محیطی مثل خشکسالی و یا آسیب در بخش ریشه میتواند به رشد بیماری کمک کند.

هرس درخت باعث از بین رفتن بیماری ورتیسیلیوم نخواهد شد. زیرا این بیماری خاکزاد است. و در ریشه درخت زندگی میکند.

قارچ کش موثری برای مبارزه با این بیماری وجود ندارد اما روش های دیگری برای مبارزه با بیماری ورتیسیلیوم وجود دارد.

شما باید با تقویت درختان به مبارزه با این بیماری بپردازید. از این رو توصیه میکنیم هنگام کاشت از ارقام مقاوم استفاده نموده و از روش‌های مدیریت اصولی باغ بهره گیرید. تا درختی قدرتمند داشته باشید.

آبیاری منظم و کوددهی کافی، کنترل آفات و بیماری‌های دیگر در درخت؛ باعث افزایش توان و مقاومت درخت در برابر بیماری پژمردگی ورتیسیلوم خواهد شد.

جمع بندی

بیماری ورتیسیلیوم یک بیماری خاکزاد است. عامل این بیماری قارچ‌ها هستند که با حمله به ریشه درخت؛ تغذیه درخت را با اختلال مواجه میکنند. متاسفانه تا کنون راهکار قطعی برای مبارزه با این بیماری معرفی نشده است. از این رو باید با افزایش توان درختان؛ و پیشگیری از سایر بیماری‌ها و آفات؛ آبیاری و کوددهی به موقع و کافی به پیشگیری و کنترل این بیماری بپردازیم.

برای کسب اطلاعات بیشتر شما میتوانید با متخصصین گیاهشناسی ما در نهالستان پالیز به صورت آنلاین؛ تلفنی و حضوری در ارتباط باشید.

نهالستان پالیز بزرگترین مرکز تولید و فروش نهال میوه در شمال غربی کشورمان است. این مرکز با بهره گیری از علم روز باغداری و استفاده از کادر مجرب و پیشرفته اقدام به اصلاح؛ تولید و فروش تمامی ارقام میوه نموده است. برای ارتباط با کارشناسان ما همه روزه به صورت رایگان با ما تماس بگیرید.