Rate this post

آفت کرم ابریشم باف ناجور یکی از آفات خطرناک با قدرت تکثیر بسیار بالا است. این آفت به بیش از 500 رقم از درختان میوه دار و غیر میوه دار حمله نموده و باعث بروز خسارات زیادی در درختان خواهد شد. آفت کرم ابریشم باف ناجور با تغذیه از برگ درختان؛ عملیات تولید انرژی درختان را با اختلال مواجه میکند. در نتیجه درخت ضعیف شده و همچنین محصول دهی خود را از دست خواهد داد. در ادامه قصد داریم تا بیشتر درباره این افت بدانیم. پس با ما همراه باشید.

ابریشم باف ناجور یک آفت پلی فاژ است. که به بیش از 500 گونه از درختان در سرتاسر دنیا خسارت وارد میکند. این آفات در کشور ایران به صورت طغیانی درآمده و اغلب به باغ‌های شمال کشور، و درختان جنگلی پهن برگ و درختان میوه حمله ور میشود.

زیست شناسی آفت کرم ابریشم باف ناجور

در زمینه زیست شناسی آفت کرم ابریشم باف ناجور باید بگوییم که زمستان گذرانی آفت کرم ابریشم باف ناجور به صورت تخم است. در اوایل فصل بهار؛ با تفریخ تخم‌ها؛ لاروها از تخم خارج شده و فعالیت برگ خواری شدید خود را آغاز میکنند. این تغذیه بین 45 تا 70 روز ادامه دارد. انتقال لاروهای جوان و لاروهای سن اول بوسیله باد و رشته‌های ابریشمی میباشد. سپس لاروها در محل مناسبی تبدیل به شفیره میشوند.

در این زمان شفیره‌ها به وسیله تارهای ابریشمی، خودشان را به تنه و یا هر بافت دیگری از درخت متصل میکنند. پروانه‌های ماده پس از خروج، به علت سنگینی بدن خود قادر به پرواز دور نیستند. و در همان نزدیکی محل خروجشان از شفیره پس از جفت گیری تخم‌های خود را به صورت توده‌های بیضی شکل و در تعداد 200 تا 500 عدد میگذارند. تعداد بالای تخم گذاری این آفت نشان از خسارت بالای آن دارد. تخم گذاری روی پوسته صاف تنه درخت و شاخه‌های جوان میزبان و یا قسمت‌های مختلف درخت؛ روی سنگ‌ها و کنده‌های بریده شده درخت انجام میشود. تخم‌ها از اواسط تابستان تا بهار سال آینده باقی میمانند.

مهم ترین خسارت این آفت؛ تغذیه لاروها از برگ درختان است. و با توجه به اینکه برگ‌ها وظیفه غذاسازی برای درختان را برعهده دارند؛ به این ترتیب در روند تولید میوه نیز خساراتی وارد میشود.

کنترل و مبارزه با آفت کرم ابریشم باف ناجور

برای کنترل و مبارزه با آفت کرم ابریشم باف ناجور لازم است بدانید آفت کرم ابریشم باف ناجور دشمنان طبیعی زیادی دارد. اما اگر به صورت طغیانی درآمد شما ناچار به استفاده از سموم خواهید بود.

دشمنان طبیعی:

  • پارازیتوئید شفیره Brachymeria Intermedia
  • پارازیتوئید لارو Exorista larvarum و
  • پارازیتوئید لارو Apanteles SP
  • باکتری T Huringiensis به نسبت 2.5 تا 3 در هزار

جمع بندی

آفت کرم ابریشم باف ناجور با قدرت تخم ریزی بسیار بالایی که دارد. به سرعت در سرتاسر باغ تکثیر میشود. این آفت از برگ‌های درخت تغذیه نموده و با آسیب به آنها، روند تولید انرژی درخت را با اختلال مواجه میکند. علت نامگذاری این آفت؛ تارهای ابریشمی است که به وسیله آن‌ها به تنه و یا سایر بافت‌های درخت متصل میشود. به محض مشاهده و شناسایی این آفت باید مبارزه با آنها را آغاز کنیم.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نحوه مبارزه و کنترل آفت کرم ابریشم باف ناجور با متخصصین گیاهشناسی ما در نهالستان پالیز در تماس باشید.

نهالستان پالیز بزرگترین مرکز تخصصی تولید نهال گردو و سایر ارقام میوه در شمال غربی کشورمان است. نهال فروشی پالیز با استفاده از تیم متخصص باغداری اقدام به تولید انواع ارقام نهال گردو مناسب برای کاشت در سرتاسر نقاط کشورمان نموده است.

برای خرید نهال گردو و یا ارتباط رایگان با مشاوران ما به صورت آنلاین؛ تلفنی و حضوری با ما در تماس باشید.