Rate this post

یکی از ملزومات مهم پیش از انجام اقدامات مربوط به پیشگیری و مبارزه با بیماری‌ها و آفات در درختان؛ شناخت بیماری و آفت است. کنه گال زگیلی برگ گردو یکی از آفات مهم در درختان گردو است. که با حمله به درختان گردو باعث ضعیف شدن درخت و همچنین پیشگیری از انجام عملیات فتوسنتز توسط درخت خواهد شد. برای آگاهی از نحوه عملکرد آفت کنه گال زگیلی و آشنایی با نحوه مبارزه با این آفت این مطلب را تا انتها دنبال کنید.

مشخصات ظاهری آفت کنه گال زگیلی

آفت کنه نمدی گال زگیلی برگ گردو در سال دارای 7 نسل است. مشخصات ظاهری کنه گال زگیلی برگ گردو؛ به شکل کرم است. و 2 جفت پا دارد. این کنه روی برگ‌های درخت گردو گال‌هایی را ایجاد میکند. در اواخر فصل تابستان این آفت به سمت جوانه‌های برگی رفته و سرتاسر فصل زمستان را در زیر جوانه‌ها سپری میکند. در فصل زمستان این کنه به صورت ماده است. زمانیکه هوا مساعد است از پوستک جوانه خارج شده و به سمت میوه و برگ رفته و باعث بروز خسارات خواهد شد.

علائم کنه گال زگیلی برگ گردو

در فصل بهار زمانیکه درخت رشد خود را آغاز میکند. این کنه روی جوانه‌های تازه نیز وجود دارد. که باعث کوتاه شدن جوانه‌ها میشود. کنه کالزای برگ گردو به میوه‌های نارس نیز حمله نموده و مانع رشد آنها خواهد شد. از علائم آفت کنه گال زگیلی برگ گردو بر رو و زیر برگ ایجاد گال‌هایی به رنگ زرد و نارنجی است. این کار باعث ایجاد اختلال و کاهش انجام عملیات فتوسنتز بر روی برگ خواهد شد. همچنین این آفت تورم و برآمدگی‌های را نیز برروی برگ ایجاد میکند. این برآمدگی‌ها به عنوان یک پناهگاه برای آفت محسوب شده و در نهایت به رنگ قرمز درمیایند. و کنه‌ها از آن‌ها خارج خواهند شد. در زیر برگ نیز باعث ایجاد فرورفتگی پوشیده از موهای زرد خواهد شد.

این کنه بیشترین آسیب را به جوانه‌ها وارد نموده و بیشترین علائم ظاهری آنها در برگ‌ها نمایان است.

پیشگیری کنه گال زگیلی برگ گردو

همواره شنیده اید که میگویند پیشگیری بهتر از درمان است. با انجام اقدامات زیر میتوانید پیشگیری کنه گال زگیلی برگ گردو را داشته باشید.

  1. تغذیه و آبرسانی نا متعادل به درختان؛ بستری مناسب برای حمله کنه گال زگیلی برگ گردو ایجاد میکند. بنابراین برای پیشگیری از این آفت باید تغذیه درختان را مدیریت کنید.
  2. کاشت ارقام مقاوم در برابر آفت کنه گال زگیلی برگ گردو نیز میتواند یکی دیگر از راههای پیشگیری از حمله این آفات محسوب شود.
  3. استفاده از روغن‌های زمستانه نیز میتواند از احتمال ابتلای درخت به این آفت بکاهد.

برای مبارزه و کنترل شیمیایی آفت کنه گال زگیلی برگ گردو باید درختان را در 2 مرحله سمپاشی کنید:

در مرحله اول

در فصل پاییز پیش از ریزش برگ‌ها (ماه مهر) شکل ظاهری گال در پشت برگ به رنگ قرمز است. این یعنی کنه‌ها از برگ به سمت جوانه‌ها مهاجرت نموده اند. در این زمان باید درختان را سمپاشی کنید.

در مرحله دوم

در فصل بهار زمانیکه برگ‌ها به تازگی تشکیل میشوند. میتوانید مرحله دوم سمپاشی را به انجام برسانید.

برای مبارزه شیمیایی با کنه گال زگیلی برگ گردو از اغلب کنه کش‌ها میتوان استفاده نمود.

استفاده از ترکیبات گوگردی در 3 مرحله برای کنترل این آفت مناسب است:

  1. مرحله اول 2 هفته قبل از جوانه زنی
  2. مرحله دوم 4 هفته بعد از جوانه زنی
  3. مرحله سوم اولین باری که علائم را روی برگ مشاهده نمودید.

جمع بندی

کنه گال زگیلی با حمله به درختان گردو باعث ایجاد اختلال در انجام عملیات فتوسنتز شده و به سیستم تغذیه و تولید انرژی درختان آسیب میزند. در ابتدا باید با انجام عملیات‌های پیشگیرانه از حمله این آفت به درختان جلوگیری نماییم. و در صورت حمله آفت کنه گال زگیلی گردو به درختان پس از تشخیص سریع آفت، اقدام به انجام عملیات سمپاشی و مبارزه با آفت نماییم. برای تشخیص بیماری و آگاهی از نحوه مبارزه با آفات و بیماری‌ها شما باغداران محترم میتوانید با کارشناسان گیاهپزشکی ما در نهالستان پالیز تماس بگیرید. و از مشاوره‌های آنها بهره مند شوید.

نهالستان پالیز با بیش از نیم قرن تجربه در حوزه فروش انواع ارقام نهال گردو؛ دارای کلیه مجوزهای معتبر و قانونی از جمله گواهی معتبر؛ شناسنامه رسمی و تاییدیه از جهاد کشاورزی میباشد. این مرکز با کادر مجرب و پیشرفته اقدام به تولید و پرورش و توزیع انواع ارقام نهال گردو؛ نهال گردو اصلاح شده؛ نهال گردو پایه گلدانی و نهال گردو پیوندی نموده است.

برای ارتباط رایگان با مشاوران ما و همچنین خرید نهال گردو؛ و کسب اطلاع از قیمت نهال گردو شما باغداران محترم میتوانید به صورت آنلاین از طریق واتساپ و یا به صورت تلفنی و حضوری اقدام نمایید.