آفات و بیماری ها با گذشت زمان ممکن است تکامل یافته و روش مبارزه با آنها تغییر یابد. آفت کرم خراط از این دسته از آفات است. در سالهای گذشته از آفت کرم خراط به عنوان یک آفت ثانویه یاد میشده است. این آفت اغلب به درختانی حمله میکرد که دچار ضعف بوده اند. یعنی در اثر آبیاری نامناسب؛ حمله سایر بیماری ها و آفات و … درخت ضعیف شده و یک بستر مناسب برای حمله آفت کرم خراط را فراهم مینمود. متاسفانه امروز آفت کرم خراط به عنوان یک آفت اولیه شناخته میشود. این آفت حتی درختانی که دارای مدیریت مناسبی هستند نیز تحت تاثیر قرار میدهد. در این مطلب قصد داریم تا آفت کرم خراط را بشناسیم و از نحوه مبارزه با آن آگاه شویم. پس با ما همراه باشید.

کرم خراط چیست؟

آفت کرم خراط 1 نسل را در 3 سال سپری میکند. زمستان گذرانی این آفت به صورت لارو است. لارو سن آخر در انتهای سال دوم تبدیل به شفیره میشود. لارو کرم خراط به رنگ زرد مایل به نارنجی است. که لکه های متالیک سرمه ای در اطراف بدن آن قرار دارد. کپسول سر لارو نیز به رنگ تیره است.

شفیره کرم خراط به رنگ نارنجی است. گاها دیده میشود بخشی از بدن شفیره در بیرون از دالان لاروی باقی میماند. این مورد مهم ترین مشخصه وجود این آفت در دالان است.

لاروهای سن 1 از قسمت سرشاخه وارد شده و از پیت، مغز و آوندهای چوب تغذیه میکنند. لاروها به سمت تنه حرکت نموده و در مسیر به بافت های درخت اسیب میزنند.

زمانیکه آفت کرم خراط تبدیل به حشره کامل شد، جفت گیری نموده و برای تخم گذاری به دالان برمیگردد.

هر پروانه ماده بین 300 تا 400 عدد تخم میگذارد. که این مورد رشد بسیار سریع جمعیت این آفت را نشان میدهد.

علائم کرم خراط

از علائم کرم خراط فضولات نارنجی رنگ در اطراف سوراخ چوب و یا در پایین درخت است.

درمان کرم خراط

مدیریت صحیح باغ و آبیاری منظم یکی از مهم ترین اقدامات پیشگیرانه در حمله این آفات به حساب میاید. اگرچه آفت کرم خراط به درختانی که به خوبی مدیریت شده اند نیز حمله میکند؛ اما مدیریت صحیح و آبیاری کافی میتواند تا حد زیادی از حمله این آفات جلوگیری نماید.

برای درمان کرم خراط  ا تله های فرمونی استفاده میشود. به این ترتیب از تخم ریزی آفت جلوگیری شده و به این ترتیب رشد جمعیت آفت تا حد زیادی کنترل خواهد شد.

در گذشته برای کنترل این حشره از سیم مفتول و خمیر آنتی تارلو استفاده میشده است. که این روش قادر به ریشه کن نمودن آفت به طور کامل نبود.

جمع بندی

آفت کرم خراط به علت رشد جمعیت بسیار سریع میتواند آثار بسیار مخربی را برروی درخت برجای بگذارد. به محض مشاهده و تشخیص این آفت باید با اقدامات مناسبی از رشد جمعیت و آفت پیشگیری نمایید. برای تشخیص این آفت میتوانید با متخصصین گیاهپزشکی ما در نهالستان پالیز تماس بگیرید.

نهالستان پالیز با مدیریت جناب آقای سعید قاسمی بزرگترین مرکز فروش انواع نهال میوه در سرتاسر کشورمان میباشد. برای مشاوره رایگان با کارشناسان و یا خرید نهال گردو و کسب اطلاع از قیمت نهال گردو با ما به صورت تلفنی؛ آنلاین و حضوری در تماس باشید.