Rate this post

آفت کرم جگری گردو یکی از آفات مخرب در درختان گردو به حساب میاید. این آفت از چوب درخت گردو تغذیه نموده و باعث ضعیف تر شدن درختان خواهد شد. میزبان اصلی این آفت درختان پیر و مسن و همچنین درختان ضعیف تر هستند. کرم جگری گردو در باغ‌هایی که مدیریت صحیحی ندارند، بیشتر دیده میشود. در این مطلب قصد داریم تا بیشتر درباره آفت کرم جگری درخت گردو بدانیم. پس با ما همراه باشید.

مبارزه با آفت کرم جگری گردو

یکی از آفات بسیار مخرب در درختان گردو آفت کرم جگری گردو است. مبارزه با آفت کرم جگری گردو این آفت چوبخوار است. و درختان پیر و مسن و ضعیف را برای تغذیه انتخاب میکند. سیب؛ به؛ گوجه و گلابی و گردو و بسیاری از درختان غیر مثمر دیگر هم در معرض خطر این آفت قرار دارند.

خسارت آفت کرم جگری درخت گردو

خسارت آفت کرم جگری درخت گردو می تواند جبران ناپذیر باشد. اما برخلاف این کرم، به ندرت به شاخه‌های جوان حمله میکند. کرم جگری بیشتر درختان مسن را مورد حمله قرار میدهد. و با چوبخواری، بافت‌های چوبی درخت را از بین میبرد. لاروها از منطقه پوستی کامبیوم و چوب درختان میزبان تغذیه میکنند.

چرخه حیات کرم جگری درخت گردو

آفت کرم جگری درخت گردو هر 2 سال یک نسل دارد. و زمستان را درون تنه درختان سپری میکند. پس از پایان مراحل لاروی، خود را به نزدیک سوراخ بیرونی میرساند. در این محل با بزاق دهان یک خانه از جنس خاک و چوب میسازد. که به آن خانه شفیرگی گفته میشود. در خانه شفیرگی لارو تبدیل به شفیره شده و در نهایت حشرات کامل ظهور پیدا میکنند.

ظهور حشرات کامل در اواخر بهار و یا اوایل تابستان انجام میشود. حشرات پس از جفت گیری، تخم‌ها را در شکاف تنه درخت قرار میدهند. پس از تفریق تخم‌ها؛ لاروها از قسمت‌های درونی تنه و شاخه‌ها تغذیه میکنند. هرچقدر سن لاروی بالاتر باشد؛ خسارت وارده به درخت افزایش میابد. در نتیجه درختان رفته رفته ضعیف و ضعیف تر میشوند.

درمان کرم جگری گردو

در این قسمت از مقاله با نحوه درمان کرم جگری گردو آشنا خواهید شد. با توجه به آنکه آفت از یک محل وارد تنه و از همان محل نیز از تنه خارج میشود. میتوان با وارد کردن سیم مفتولی به داخل حفره موجود در تنه، بدن لارو را زخمی کنید. این روش در صورتی که تعداد درختان بیمار محدود باشد؛ امکان پذیر است.

از آنجایی که آفت کرم جگری درخت گردو فقط درختان پیر و ضعیف را مورد حمله قرار میدهد. پس میتوان با مدیریت صحیح باغ مانع از ضعیف شدن درختان بشویم. آبیاری و تغذیه مناسب باعث ایجاد فشار بالایی در آونگ آبکش میشود. و آفت نمیتواند در آن محل زندگی کند.

جمع بندی

آفت کرم جگری گردو یکی از آفات خطرناک در درختان است. که با تغذیه از بافت چوبی درخت؛ آن را ضعیف میکند. ضعیف شدن درخت علاوه بر کاهش محصول دهی و قدرت رشد درخت؛ بستری مناسب برای حمله سایر آفات و بیماری‌ها را نیز فراهم میسازد. از این رو به محض مشاهده علائم اولیه وجود آفت؛ باید اقدامات مبارزه ای را آغاز نماییم.

برای شناسایی و مبارزه با انواع آفات و بیماری‌ها در درختان گردو، شما میتوانید با متخصصین گیاهشناسی ما در نهالستان پالیز تماس بگیرید.

نهالستان پالیز بزرگترین مرکز فروش نهال گردو و توزیع و عرضه گردو در سرتاسر کشورمان است. این مرکز دارای مجوزهای معتبر و رسمی از سوی موسسه ثبت نهال و بذر، تاییدیه از جهاد کشاورزی و شناسنامه معتبر و گواهی رسمی میباشد. و بیش از نیم قرن است که اقدام به تولید انواع ارقام نهال گردو پایه پیوندی و بذری و اصلاح شده و ارقام گلدانی برای کاشت در کلیه شهرهای کشور نموده است.

به همراه کلیه نهال‌های گردو، شناسنامه نهال؛ گارانتی معتبر 2 ساله؛ گواهی عاری از آفات و کارت قرنطینه؛ کارت سلامت نهال ارائه میشود.