Rate this post

زردآلو معروف به طلای تابستان با  گل های زیبای سفید و جذاب  در اردیبهشت ماه است که زیبایی باغ شما را دو چندان می نماید.زردآلومیوه های به رنگ زرد و نارنجی، همراه با طعمی شیرین و خوشمزه و پرطرفدار دارد.  درختان زردآلودر شرایط ایده آل می توانند ارتفاع ۴ الی ۵ متر داشته باشند. بدلیل اینکه عمر اقتصادی  انواع رقم های زردآلو بین ۳۰ الی ۴۵ سال است، احداث باغ زردآلو یکی از گزینه های قابل توجهی است که همیشه به کشاورزان و باغداران توصیه می شود.

اگر باغدار هستید و تمایل دارید باغ زردآلو خود را توسعه دهید، یا حتی اگر می خواهید برنامه ریزی های دقیقی را برای احداث باغ زرد آلو شروع کنید به شما پیشنهاد می دهیم تا پایان بحث ما را همراهی نمایید.

بررسی اقلیم آب و هوایی احداث باغ  زردآلو

همه ارقام زردآلو جز درختان گرمسیری هستند .مقاومت زردآلو به سرمای زمستانه در حدود ۲۵- درجه سانتی‌گراد می‌باشد. زمستان‌های نسبتاً سرد و تابستان‌های گرم و خشک برای رشد و باروری همه ارقام زردآلو مناسب است. درختان زردآلو در مناطق گرم پس از ۲ سال و در بخش های سردسیر پس از ۴ سال شروع به میوه دهی می نمایند. اما در مناطق سرد نیز هر چه در مقابل آفتاب قرار بگیرد، برای باردهی آن بهتر خواهد بود. اکثر درختان زرد آلو حتی ارقام مقاوم به سرما دمای منفی بین ۷ تا ۱۵ درجه سانتی گراد را تحمل می کنند.در هر منطقه ای از ایران که هستید برای داشتن میوه های زردآلو درشت و مرغوب  حداقل دماي مناسب ۸-۱۵ درجه سانتی گراد و متوسط دماي ۲۰-۲۵ درجه سانتی گراد را درنظرداشته باشید.

نیاز سرمایی ارقام مختلف زردآلو

به طور میانگین نیاز سرمایی درختان زردآلو در اکثر مناطق کشور، بین ۳۰۰ تا ۹۰۰ ساعت  ودمای زیر ۷درجه سانتی گراد می باشد.

خاک مناسب کاشت زردآلو

همه ارقام زردآلو معمولامی توانند در خاک سنگین که همراه با رطوبت نسبی باشد،رشد می کنند.خاک های سبک با عمق زیاد و نفوذپذیری که هوادهی در آنها بالا باشد را می توانیم به عنوان بهترین خاک برای زردآلو معرفی کنیم. اما بهترین خاکی که میوه های درشت و باکیفیت به شما ارائه می دهد، ترکیبی از خاک باغچه به همراه کود دامی پوسیده است و یا ترکیبی از خاک هایی مانند پیت ماس  یا خاک‌های سبک لومی‌شنی با زهکشی کامل که به آن  خاک برگ و مقداری ماسه اضافه شود. دقت کنید که خاک زردآلو باید سرشار از مواد مغذی بوده و لومی باشد . pH  خاک مناسب کاشت زردآلو باید بین ۶ تا ۹ باشد ،چون خاک نسبتا قلیایی برای رشد بهینه همه ارقام زردآلو مناسب است.

چنانچه در منطقه احداث باغ زردآلو از جنس خاک و وجود عناصر معدنی در آن اطلاعی ندارید، بهتر است در ابتدای کار یک نمونه از خاک را برداشته و به آزمایشگاه مخصوص خاک ارسال نمایید. برای کسب اطلاع از نحوه نمونه برداری خاک، به مقاله تخصصی آزمون آب و خاک مراجعه فرمایید.

آبیاری نهال زردآلو

برای داشتن کیفیت بالا و محصول بهینه نیاز به آبیاری نهال زردآلو به صورت منظم و اطمینان داشتن از رطوبت متعادل خاک لازم است. در برطرف نمودن نیاز آبی درخت به روش سنتی، به مقدار ۷ تا ۱۰ هزار متر مکعب آب در هر هکتار سالانه لازم می باشد، اما در روش های آبیاری مکانیزه و قطره ای، این مقدار به حداکثر ۴ الی ۶ هزار متر مکعب کاهش می یابد.بنابراین درختان جوان  در سالهای اول کاشت به آبیاری بیشتری نسبت به درختان بالغ نیاز دارند.به طور کلی در مناطق گرم وخشک همه ارقام زردآلو به ۳ بار (معادل ۱۰-۱۲ لیتر آب هفتگی) و در مناطق سرد ۲ بار(۸-۱۰ لیتر آب هفتگی) را نیازدارند.

بررسی شرایط نور خورشید جهت احداث باغ زردآلو مختلف زردآلو

تابش نور کافی و مستقیم از مهم ترین ضروریات جهت رشد و تولید محصول درختان زردآلو در هرمنطقه می باشد، این مسئله به قدری مهم است که با کاهش میزان تابش آفتاب به طور مداوم عملکرد درخت نیز کاهش پیدا خواهد کرد. دقت کنید که برای رسیدن بهتر و زودتر میوه و همچنین کیفیت بالاتر آن، همه ارقام زردآلو را در مکان هایی بکارید که به صورت کامل در آفتاب باشد. این درختان، به حداقل ۸ الی ۱۰ ساعت نور در روز نیاز دارند.

ارتفاع از سطح دریا

در مناطق و اقلیم های با ارتفاع صفر تا ۱۸۰۰متر از سطح دریا می توانیم بهترین عملکرد را از نهال های ارقام مختلف زردآلو  انتظار داشته باشیم.

شیب زمین برای احداث باغ زردآلو

بطور معمول ارقام مختلف زردآلو را در زمین‌هاي هموار و تخت تا شیب هاي ۱۰درصد می توان کاشت.

فاصله کاشت نهال زردآلو

برای احداث باغ زردآلو ابتدا باید بدانید که در منطقه شما  کدام رقم یا رقم ها از نظر اقتصادی بهتر و مورد پسند شرایط بازار است. دقت کنید که در طراحی باغ  بهتر است، الگوی مستطیلی و مربعی در نظر گرفته شود. اگر سیستم مستطیلی را انتخاب می کنید،  بهتر است فاصله کاشت نهال زردآلو (مثلا ۷ در ۶متر) فاصله بیشتر (۷ متر) در جهت شرق و غرب و فاصله کمتر بین درختان (۶متر) در جهت شمال و جنوب در نظر گرفته شود. با این روش درختان زردآلو به میزان نور کافی که لازم دارند می رسند.

بهتر است  زمان کاشت زرد آلو در مناطق سردسیری در اوایل فصل بهار صورت گیرد.زمان کاشت نهال زردآلو در مناطق معتدل در فصل پاییز و شروع دوره خواب درختان و در مناطق سردسیر، در اواخر زمستان و اوایل بهار است.

  انتخاب بهترین رقم برای احداث باغ زردآلو

انتخاب بهترین رقم برای احداث باغ زردآلو باید با دقت انجام شود. از ارقام مهم زردآلو که در ایران کشت و کار می‌شود و شما هم می توانید نهال آن را از نهالستان پالیز تهیه کنید، می‌توان به زردآلوی شکرپاره -نخجوان – بادامی -قیفی -درشتی رجبعلی -قوامی و سفید ملقی اشاره کرد.

آماده سازی زمین برای احداث باغ زردآلو

پیش از خرید نهال زردآلو در مرحلۀ اول باید طراحی باغ صورت گیرد و براساس نقشۀ مورد نظر نسبت به آماده سازی زمین نمایید. باید آزمایش خاک را انجام دهید تا به این ترتیب از جنس، pH، اسیدی یا بازی، وجود عناصر معدنی و محتویات خاک آگاه شوید و با توجه به نیاز درخت، اقدام به اصلاح خاک با استفاده از کود شیمیایی و آلی نمایید.مرحله دوم در آماده سازی زمین،ترکیب خاک، شخم زنی و زهکشی خاک است.توجه داشته باشیدکه قبل از کاشت درخت،  باید به زمین مواد آلی اضافه کرد و سپس اقدام به شخم عمیق و عمود برهم کرد.

جمع بندی

درخت زردآلو از درختان پربار و میوه دهی می باشد که محصول آن بسیار بوده و در صورت مراقبت و توجه به شرایط رشد آن به طور حتمی عملکرد بهتری خواهد داشت. زردآلو جایگاه ارزشمندی دربازار صادرات ایران دارد بنابراین  به شما توصیه می کنیم که حتما از این نهال ها دراحداث باغ استفاده کنید.

نهالستان پالیز به شما کمک می کند تا در هر منطقه ای که هستید، بهترین ارقام زردآلو را انتخاب کنید. توجه داشته باشید که کشت درختان زردآلو  به علت قدرت سازش آن با آب و هواي گوناگون، در ایران به سرعت توسعه و پیشرفت کرده است.بنابراین تلاش کنید تا با انتخاب درست و حرفه ای از بازار اقتصادی عقب نمانید.