Rate this post

خرمالو میوه نارنجی خوشرنگ وخوش‌طعم، که معروف به میوه جذاب ونوبرانه فصل پاییز بوده و دارای پوست نازک باطعم گس است. خرمالوجز درختان همیشه سبز است که عمر اقتصادی بین ۲۵ تا ۵۵ سال دارند. درخت و یا درختچه ی خرمالو دارای ارتفاع متوسط در حدود ۸ تا ۱۲ متر است.

اگر باغدار هستید و قصد احداث باغ خرمالو دارید، یا حتی اگر می خواهید برنامه ریزی های دقیقی را برای احداث اجرا کنید، پیشنهاد می دهیم تا پایان بحث ما را همراهی نمایید.

 اقلیم آب و هوایی احداث باغ خرمالو

در بررسی اقلیم آب و هوایی  احداث باغ خرمالو ،آشنایی کامل با شرایط و عوامل محیطی منطقه در طول مراحل گلدهی، رشد میوه و برداشت آن، بسیار مهم است. خرمالو یک گیاه سازگار است که بهترین رشد و محصول با کیفیت بالا را در اکثر مناطق آب و هوایی ایران دارد.

درختان خرمالو به خوبی در گرمای تابستان،در دماهای بالای مناطق بیابانی ودر سرمای شدید زمستان در مناطق خشک و کوهستانی دوام و عملکرد مطلوبی دارند. گیاه خرمالو تا ۱۸- درجه سانتی‌گراد را تحمل می‌نماید وبه سرمای زمستان نیازمند است.

پس در هر اقلیم آب و هوایی از ایران که هستید، بدانید که شرایط پرورش و نگهداری درختان خرمالو دشوار نیست و به راحتی می توانید، محصول بهینه و با کیفیت بالا داشته باشید.

نیاز سرمایی خرمالو

بطور معمول نیاز سرمایی خرمالو بین۷۵ تا ۱۰۰ ساعت است، اما برای بعضی ارقام خرمالو (خرمالوی گوجه ای وخرمالو پایه کوتاه)بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ ساعت و قرارگیری در دمای کمتر از ۱۰ درجه سانتیگراد  نیاز سرمایی است.

خاک مناسب برای کاشت درخت خرمالو

خاک مناسب برای کاشت درخت خرمالو نیازمند خاک‌های مختلف با بافت سبک، مرطوب و خنک و قابل نفوذ به آب و زهکشی مناسب و حاصلخیز وحتی در خاک‌های رسی با بافت سنگین هستند. این درختان در مناطقی که میزان pHخاک بین ۴/۵ تا ۸/۷ باشد، دارای رشد مطلوب هستند. درخت خرمالو دارای ریشه‌های قوی است،بنابراین باید دقت کنید که نهال خرمالو را در گودال  های عمیق بکارید.

برای آگاهی از جنس خاک و وجود عناصر معدنی در آن لازم است تا یک نمونه از خاک برداشته و به آزمایشگاه مخصوص خاک ارسال نمایید. برای کسب اطلاع از نحوه نمونه برداری خاک، به مقاله تخصصی آزمون آب و خاک مراجعه فرمایید.

آبیاری درخت خرمالو

درختان خرمالو به خشکی حساس هستند و نیاز به آب نسبتا بالایی دارند. برای داشتن میوه های مرغوب و درشت باید آبیاری درخت خرمالو به صورت منظم در مناطق معتدل و گرم و خشک هفته ای ۵-۶ بار و در مناطق سرد و خشک و مناطق کوهستانی هفته ای ۳-۴ بار انجام شود.معمولا بهترین سیستم آبیاری برای درختان خرمالو استفاده ازسیستم آبیاری قطره ای است که در این روش آب به خوبی  می تواند به عمق نفوذ کرده و رطوبت آن حفظ شود. ریشه های درخت خرمالو به آرامی رشد می کنند ، بنابراین بهتر است از فیلتر آبیاری قطره ای که ارزان قیمت  هم هست برای آبیاری استفاده کنید ،  چون روش بهتر و مطمن تری است. برای اینکه از آبیاری درختان خرمالو مطمن باشید می توانید از یک رطوبت سنج استفاده کنید و هرروز رطوبت خاک را اندازه بگیرید. اگر عدد رطوبت سنج ۵ و کمتر باشد ، به این معنی است که درخت خرمالو به آبیاری نیاز دارد ، اما اگر عدد  ۸ به  بالا را نشان می  دهد یعنی آبیاری شما منظم است.

بررسی شرایط نور خورشید جهت احداث باغ خرمالو

یکی از مهمترین نکات در کاشت درختان خرمالو، توجه به میزان تابش آفتاب است. همه ارقام خرمالو نیازبه حداقل ۴-۶ ساعت در روز از نور مستقیم خورشید دارند وباید از شرایط سایه کمتر برخوردار باشند.

ارتفاع از سطح دریا

ارتفاع از سطح دریا، یکی از مهم ترین فاکتورهای تاثیرگذار در انتخاب و خرید نهال میوه محسوب می شود.ارتفاع بین ۱۰۰ تا ۷۰۰متر از سطح دریا برای کاشت نهال خرمالو با توجه به طول و عرض جغرافیایی هر منطقه می تواند منجر به محصول با کیفیت بالا و مرغوب شود.

شیب زمین  برای احداث باغ خرمالو

برای احداث باغ خرمالو شیب زمین نبایستی بیشتر از ۱۵ درصد باشد.

فاصله کاشت درخت خرمالو

در ابتدا نیاز اقتصادی منطقه خودتان و وضعیت پسند بازار را از نظر رقم های خرمالو انتخابی بدقت بررسی کنید. در صورت امکان، بهتر است درختان خرمالو در اسفندماه و ابتدای فصل بهار کاشته شوند.

در طراحی باغ  بهتر است، الگوی  مستطیلی و یا مربعی استفاده شود. فاصله کاشت درخت خرمالو  ۵ یا ۶ متر   بگیرید. برای بعضی از ارقام خرمالو(ارقام پاکوتاه) فواصل ۲.۵در۵ متربرای کشت مناسب تر است (حداکثر ۸۰۰ درخت در هر هکتار) ویا ارقام نیمه پاکوتاه را در فواصل ۳در۵.۵ متر (حداکثر۷۰۰ درخت در هر هکتار) و دیگر ارقام را در فواصل ۴.۵در۶متری (حداکثر ۳۵۰درخت در هکتار) در نظر بگیرید.

انتخاب رقم مناسب برای احداث باغ خرمالو

خرمالو درختی دوپایه است که تولید و تکثیر میوه های آن بیشتر به دو روش بکرزایی و گرده افشانی صورت می پذیرد. خوشبختانه ارقام مختلف خرمالو را می توانید، در هر منطقه و شرایط آب و هوایی از ایران که هستید، برای باغتان داشته باشید. همچنین به میزان بارندگی، ارتفاع از سطح دریا و میزان تابش نورخورشید در باغ خود آگاهی داشته باشیدو سپس ارقام مورد نیاز خود را شناسایی نمایید. و جهت مشاهده انواع نهال خرمالو شما می توانید، اطلاعات کامل کلیه ارقام نهال خرمالو  را در  سایت پالیز مطالعه فرمایید.

آماده سازی زمین برای احداث باغ خرمالو

ابتدا محل باغ را انتخاب کنید، سپس برای احداث باغ خرمالو نقشه برداری و آماده سازی باید انجام شود. پیش از خرید نهال خرمالو باید آزمایش خاک را انجام دهید تا به این ترتیب از جنس، pH، اسیدی یا بازی، وجود عناصر معدنی و محتویات خاک آگاه شوید و با توجه به نیاز درخت، اقدام به اصلاح خاک با استفاده از کود شیمیایی و آلی نمایید.مرحله دوم در آماده سازی زمین،ترکیب خاک و شخم زنی (درختان خرمالو به شخم عمیق نیاز ندارندو بهتر است که عمل شخم‌زنی در اسفند ماه انجام شود)و زهکشی خاک است. بایدخاک یکدست و عمیق ایجاد نماییدتا ریشه نهال پس از کاشت در باغ به خوبی بتواند رشد نموده و از منابع خاک بهره مند شود.

جمع بندی

خرمالو یکی از خوشمزه ترین میوه های پاییزی و از بهترین درختانی است که می توانید در باغ خود کشت دهید.خرمالو جز میوه های اقتصادی و مورد پسند صادراتی خصوصا برای کشورهای  حاشیه خلیج فارس محسوب می شود.

برای خرید انواع ارقام نهال خرمالو از نهالستان مجوزدار پالیز با مشاوران ما به صورت آنلاین و تلفنی و حضوری در ارتباط باشید.

نهالستان پالیز با بیش از نیم قرن تجربه؛ به عنوان بزرگترین نهالستان تخصصی در شمال غربی کشورمان شناخته میشود. این نهالستان با مدیریت جناب آقای سعید قاسمی و با بهره گیری از کادر مجرب و امکانات به روز باغداری و کشاورزی؛ اقدام به تولید انواع ارقام نهال خرمالو اصلاح شده و متناسب با اکثر شهرهای کشورمان نموده است.

برای ارتباط رایگان و همه روزه با مشاوران ما درباره نحوه احداث باغ خرمالو؛ نحوه آبیاری و کوددهی و هرس و… با ما در تماس باشید.