بادام های خوشمزه و مغذی از میوه درخت بادام که بومی خاورمیانه و آسیای جنوبی است حاصل می شود؛ حداکثر باروری درختان بادام زمانی است که با درختان هلو، زردآلو و دیگر درختان میوه هسته دار در کنار هم باشند؛ این الزاماً به معنای کاشت نهال ها در یک باغ نیست؛ اما کاشت تلفیقی نهال بادام می تواند به افزایش بهره وری آنها کمک کند.

گام به گام مراحل کاشت درخت بادام از هسته

مرحله اول: بررسی موقعیت مکانی باغ بادام

بررسی موقعیت مکانی باغ بادام

مطمئن شوید که منطقه شما شرایط مناسبی برای رشد نهال بادام را دارد. بررسی موقعیت مکانی باغ بادام که بومی آب و هوای گرم و خشک خاورمیانه و جنوب آسیا هستند، بهترین عملکرد را حتی در تابستان های گرم و زمستان های معتدل دارند و به ویژه با شرایط دیگر سازگار نیستند. نهال های بادام معمولاً در آب و هوای سرد، اصلاً رشد نمی کنند.

مرحله دوم: خربد بذر یا نهال بادام

برای شروع کاشت و پرورش درختان بادام، شما دو گزینه پیش رو دارید – می توانید از دانه ها (آجیل تازه و فرآوری نشده یا همان هسته بادام) استفاده کنید و یا اینکه به فکر حرید بذر یا نهال بادام باشید.

کاشت هسته بادام به شما این امکان را می دهد که فرآیند رشد را از همان ابتدا بررسی کنید، اما زمان و تلاش بیشتری را باید صرف نمایید. از طرف دیگر، خرید نهال بادام و کاشت آن در باغ، راحت تر است، اما می تواند کمی گران تر تمام شود.

مرحله سوم: انتخاب یک مکان با تابش مستقیم خورشید

درختان بادام معمولاً در آفتاب زیاد، بهتر عمل می کنند. قبل از شروع کاشت نهال یا کاشت هسته بادام، انتخاب یک مکان با تابش مستقیم خورشید را حتما رعایت کنید.این مکان باید در آفتاب کامل و مستقیم، و مکانی بدون سایه باشد. همچنین مطمئن شوید که محل رشد، دارای خاک با زهکشی خوب است. آب در اطراف ریشه‌های درختان بادام تجمع پیدا کند، عملکرد خوبی ندارند؛ این شرایط می‌تواند منجر به پوسیدگی ریشه شود.

مرحله چهارم: جوانه زدن بذرهای بادام

یکی از مهم ترین مراحل و مزایای کاشت هسته بادام و پرورش نهال های باکیفیت جوانه زدن بذرهای بادام است. اگر پرورش درختان بادام را از یک بذر شروع می کنید (که فقط مغز بادام است و با پوسته های محافظ احاطه شده است)، می توانید آن را در گلدان یا در زمین بکارید. ابتدا، دانه ها یا بذر (در اینجا هسته بادام است) را در یک کاسه بزرگ جمع کنید (هرچه بیشتر استفاده کنید، بهتر است – برخی هسته ها ممکن است جوانه نزنند یا ممکن است دچار کپک زدگی شوند). سپس آنها را طبق مراحل زیر کنترل کنید تا جوانه بزنند:

  • هسته ها یا بذرها را در آب غوطه ور کنید و بگذارید دانه ها یک شب خیس بخورند.
  • دانه هایی را که علائم کپک دارند دور بریزید.
  • چند گلدان کوچک را با خاک مخصوص پر کنید. مطمئن شوید که گلدان ها، سوراخ هایی برای زهکشی در کف دارند.
  • دانه ها را یک یا دو اینچ در زیر سطح خاک بکارید. گلدان را در محیطی سرپوشیده، در استراحت بگذارید؛ جایی که نور مستقیم خورشید را دریافت کند. فقط صبر کنید تا نهال ها جوانه بزنند.

مرحله پنجم: کاشت نهال جوانه زده در خاک

اکنون وقت آن است که به فکر کاشت نهال جوانه زده در خاک باشید. هنگامی که نهال های بادام شروع به رشد کردند (= یا اگر نهال های آماده برای کاشت خریداری کرده اید)، مکان مورد نظر خود را در زمین برای کاشت آماده کنید. برای هر نهال، یک تپه کوچک به ارتفاع یک یا دو اینچ (و کمی بیشتر) درست کنید. نهال را حدود یک اینچ در مرکز تپه فشار دهید تا زمانی که زیر سطح خاک قرار بگیرد. این تکنیک تپه ای، به جلوگیری از جمع شدن آب در اطراف ریشه گیاه در حین رشد آن کمک می کند، پس می تواند از بروز مشکلات جدی (از جمله پوسیدگی ریشه) جلوگیری نماید.

مراقبت از نهال های جوان بادام

1- آبیاری مناسب نهال های جوان

بلافاصله پس از کاشت، نهال های جوان بادام را باید با حداقل یک گالن آب  کاملاً آبیاری کرد تا خاک، به درستی هیدراته شود. پس از این آبیاری اولیه، باید برنامه آبیاری مناسب نهال های جوان را داشته باشید. درختان بادام در آب و هوای گرم رشد می کنند، اما گیاهان بیابانی نیستند، بنابراین آبیاری برای حفظ سلامت گیاه در حال رشد حیاتی است.

هر بوته بادام را حداقل هفته ای یکبار آبیاری کنید مگر اینکه باران ببارد. نهال های جوان می توانند با مقدار دو یا سه اینچ آب، بدون بارندگی، زنده بمانند، اما گیاهان در حال رشد، معمولاً به مقدار بیشتری آب نیاز دارند. سیستم آبیاری قطره ای، یک انتخاب راحت است.

2- کوددهی را در فصل بهار

پس از کاشت و آبیاری، کوددهی را در بهار انجام دهید. پس از شروع فصل رشد، بهتر است از مقدار مناسبی کود برای تقویت رشد گیاه استفاده کنید (البته این کار ضروری نیست). برای نهال های جوان تر، باید از دوزهای کمتر کود نیتروژن دار، هر چند هفته یکبار در طول فصل رشد استفاده کنید.

3- بادام ها را در پاییز برداشت کنید

میوه درختان بادام در طول فصل رشد، سبز رنگ و کوچک اند – این میوه های سفت و ترش، در خاورمیانه، تقریباً محبوب هستند. در پاییز، این میوه ها سفت تر می شوند، به رنگ قهوه ای درآمده و پوسته سبز آن باز می شود. هنگامی که پوسته های بادام در ظاهر، خشک و قهوه ای شدند، برای برداشت آماده می شوند و یادتان نرود که حتما بادام ها را در پاییز برداشت کنید.

4- میوه دهی درختان بادام

حدود 5 سال طول می کشد تا اولین باردهی درختان بادام شروع شود؛ اما این مدت می تواند بسته به ارقام نهال بادام، متفاوت باشد. با این حال، بسته به گونه درخت، ممکن است 12 سال میوه دهی درختان بادام طول بکشد

نحوه رشد و کاشت بادام از بذر در خانه

همانطور که برای بسیاری از درختان میوه (مرکبات، سیب، آجیل و غیره) اتفاق می افتد، یک درخت بادام که از دانه رشد می کند ممکن است به دلایل مختلف در تمام طول عمر خود، باردهی نداشته باشد. علاوه بر این، برای برداشت بادام، باید حداقل به دو رقم متفاوت و سازگار با میوه نیاز است تا گرده ها (از طریق زنبورهای عسل) از درختی به درخت دیگر منتقل شوند.

اگر به کاشت بادام از بذر علاقه دارید، شاید بخواهید نحوه رشد و کاشت بادام از بذر در خانه را بدانید.

اولین کاری که باید انجام دهیم این است که بادام تازه برداشت شده طبیعی را تهیه کنید. این کار ممکن است سخت‌تر از آن چیزی باشد که به نظر می‌رسد، زیرا تقریباً تمام بادام‌هایی که در بازار یافت می شوند بو داده هستند، بنابراین، این دانه‌ها قطعاً جوانه نمی ‌زنند.

در همه موارد باید بذرهایی را پیدا کنید که به هیچ وجه فرآوری نشده باشند. بذرهای تیمار نشده، بو داده نشده، گرم نشده و بدون نمک برای کاشت و جوانه زنی، بهترین انتخاب می باشند. بهتر است بادام های پوست کنده تازه برداشت شده را پیدا کنید.

روش کار چیست؟

هنگامی که دانه های تازه بادام را پیدا کردید، باید حداقل 10 عدد از آنها را انتخاب کنید. اگر تمام کارها و مراحل به درستی انجام شوند، فقط 50٪ از بذرها جوانه می زنند و حتی کمتر از این مقدار؛ و تنها کسری از آنها به یک نهال کوچک تبدیل شده و درخت بالغ خواهند شد.

ابتدا بادام های پوست گرفته را به مدت 48-72 ساعت در آب خیس کنید. سپس با احتیاط پوسته را بشکنید و دانه ها را جمع آوری کنید. سپس آنها را روی یک حوله مرطوب قرار دهید و حوله را در یک کیسه پلاستیکی بگذارید: همانند تصویر زیر:

نکته کلیدی این است که کیسه را به مدت 3-4 هفته در یخچال قرار دهید. حدود 3 هفته بعد، برخی از دانه ها به طور معمول جوانه می زنند. آنها را در گلدان های کوچک جداگانه، حاوی خاک مخصوص مخلوط (خاک با ماسه و کمپوست و غیره) بکارید.

سپس گلدان ها را در دمای اتاق و نزدیک پنجره عریض قرار دهید تا نهال ها به نور آفتاب فراوان دسترسی داشته باشند. مهمترین چیز از این مرحله به بعد این است که گلدان ها را مرطوب نگه دارید اما نباید بیش از حد خیس شوند. وقتی نهال ها بزرگ تر شدند می توانید در باغچه خانه تان بکارید.

جمع بندی

بادام، یک درخت مقاوم محسوب می شود که در هر نوع آب و هوا و خاکی پرورش می یابد. زمینهای آهکی، هوای خشک و بیابانی، میزان آب کم، سرمای زمستان و دمای بالا از جمله مواردی است که توسط درخت بادام تحمل می گردد. با توجه به مقاومت بالای نهال های بادام، می توان با کمترین امکانات نسبت به کاشت نهال بادام اقدام نمود. درخت بادام در انواع خاکها امکان رشد دارد.

پالیز نهال چه کمکی می تواند در تهیه نهال بادام داشته باشد؟

ما در نهالستان پالیز می توانیم بصورت تخصصی رایگان در جهت راهنمای انتخاب و خرید انواع ارقام نهال بادام اصلاح شده، نهال بادام خوشه ای،نهال بادام دیرگل،نهال بادام دیمی،نهال بادام سنگی و نهال بادام کاغذی به شما مشاوره رایگان و بهترین نوع انتخاب را پیشنهاد دهیم.

پالیز نهال به عنوان اولین تولید کننده نسل جدید نهال های پیوندی هسته دار و بدون هسته شناخته شده است. جهت دریافت مشاوره رایگان و استعلام قیمت می توانید با شماره 09144501007 در تماس باشید و یا با پر کردن فرم درخواست مشاوره کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.