Rate this post

میوه‌های هلو و شلیل به علت طعم بی نظیر، باردهی در سنین کم و جایگاه ویژه در بازار صادرات کشور، به دو مورد از اقلام با ارزش تجاری بالا و توجیه اقتصادی برای احداث باغ تبدیل شده اند.

شکل ظاهری میوه‌های نهال هلو و نهال شلیل مشابه یکدیگر هستند. اما به دلیل تفاوت‌های ژنتیکی، برروی میوه‌های شلیل کرکی وجود ندارد. در این مطلب قصد داریم تا درباره شرایط احداث باغ هلو و شلیل بیشتر بدانیم. پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

نوع اقلیم کاشت

با توجه به حساسیت بالای درختان هلو نسبت به سرمای فصل زمستان همچنین زودگل بودن درختان؛ بهتر است درختان هلو در مناطقی با احتمال سرمازدگی در فصل بهاره کشت نشوند.

وجود دمای متوسط بین 15 تا 25 درجه سانتیگراد به درختان در بارآوری بهتر و داشتن میوه‌های درشت و مرغوب کمک میکند.

مناطقی با تابستان‌های گرم و زمستان‌هایی با دمای بیش از 25- درجه سانتیگراد؛ بهترین شرایط رشدی را برای درختان هلو فراهم میسازند.

نیاز سرمایی هلو برای رفع خواب زمستانه بین ۴۰۰ تا ۱۰۰۰ ساعت دمای ۷ درجه سانتی گراد میباشد.

به صورت کلی تحمل سرمایی در درختان هلو در فصل زمستان 21- درجه سانتی گراد میباشد. البته در صورت تغییر و کاهش دمای ناگهانی هوا؛ دمای 13- درجه سانتیگراد نیز میتواند به این درختان خسارت وارد سازد.

خاک مناسب برای کاشت هلو و شلیل

درخت هلو نسبت به خاک سنگین و مرطوب حساس است. پس توصیه میکنیم درختان هلو را در اراضی سبک با زهکشی مناسب بکارید.

حاک مناسب برای کاشت هلو و شلیل خاکهای لومی- شنی با زهکشی هستند. در مقابل در صورت وجود خاکهای ریز با زهکشی ناقص، رشد خوبی نخواهد داشت.

درخت هلو در برابر آهک زیاد در خاک و فلزات سنگین حساس است. بنابراین نباید باغ هلو را در خاک‌های دارای آهک فعال و یا خاک‌هایی که در گذشته باغ هلو وجود داشته است؛ احداث نمود.

ریشه‌های هلو و شلیل رشد عمقی دارند. البته پراکنش سطحی ریشه‌ها نیز بسیار زیاد است. خاک باید حداقل تا عمق 1.5 متری؛ عمیق شده و محدودیتی برای رشد ریشه به وجود نیاورد.

خاک‌های نسبتا اسیدی تا خنثی بالاترین کارایی و رشد را برای درختان هلو فراهم میسازند.

عرض جغرافیایی

درختان هلو اغلب بین عرض جغرافیایی ۳۰ درجه شمالی و ۴۰ درجه جنوبی کاشته میشوند.

  • در عرض جغرافیایی بالاتر سرما موجب محدودیت کشت میشود.
  • در عرض جغرافیایی پایین تر نیز سرمای منطقه برای رشد درختان مناسب نخواهد بود.

آب

درختان هلو برای رشد و باردهی نیازمند به دریافت آب و باران کافی هستند.

به خصوص در اراضی شنی و سبک همواره باید آب کافی در اختیار گیاه قرار داشته باشد. ریشه‌های هلو نسبت به حالت غرقابی حساس اند. از این رو در اراضی با خاک‌های سنگین و رسی؛ از آبیاری زیاد و خفگی ریشه خودداری کنید.

  • آبیاری زیاد باعث تشدید عارضه زردی ناشی از آهک نیز میشود.
  • درختان هلو نسبت به شوری آب حساس اند.
  • در مناطقی با میزان بارندگی سالانه بیش از ۷۰۰ میلی متر؛ نیازی به ابیاری درختان هلو وجود ندارد.

نور

برای توسعه و تکامل رنگ قرمز میوه‌های هلو و شلیل، تابش مستقیم نور به میوه ضروری است. بنابراین برای تولید میوه‌های با کیفیت؛ کاشت درختان در مناطق آفتابگیر توصیه میشود.

فواصل کاشت

فواصل کاشت درختان هلو بستگی به نوع رقم و انتخاب نوع هرس دارد. برای فرمهای پاکوتاه و متوسط در سیستم کشت مربعی، فاصله بین درختان ۳*۳ متر مربع برای احداث باغ هلو و شلیل مناسب است. برای درختان پا بلند توصیه میکنیم باغ شلیل و هلو خود را با فواصل کشت ۴*۴ متر مربع و یا ۴*۵ متر مربع و یا ۵*۵ متر مربع احداث نمایید.

الگوی کشت

بهترین الگوی کشت برای درختان هلو و شلیل روشهای  مربعی، مستطیلی هستند.

شیب

در زمین‌های با شیب جنوبی گلدهی سریعتر انجام شده و‌محصول زودرس خواهد شد. البته احداث باغ هلو در این مناطق خطر سرمازدگی بهاره را افزایش میدهد. از آنجایی که درختان هلو نسبت به سرمای دیررس بهاره حساس اند. در مناطقی که سرمای بهاره وجود دارد؛ شیب‌های شمالی برای کاشت مناسبتر خواهد بود.

طراحی باغ

در عملیات طراحی باغ باید مواردی نظیر مکانیابی، تسطیح، آزمایش خاک؛ آماده سازی زمین، تقویت خاک و ‌پیاده نمودن نقشه کاشت مدنظر قرار گیرد. پیش از آگاهی از روش انجام هریک از موارد فوق؛ به مطلب آزمون آب و خاک در سایت پالیز مراجعه فرمایید.

انتخاب رقم مناسب

برای انتخاب رقم  باید عوامل متعددی را در نظر بگیرید. باردهی؛ عمر اقتصادی؛ نیاز سرمایی؛ ارتفاع از سطح دریا؛ حداقل و حداکثر دمای قابل تحمل توسط درخت؛ کیفیت و ویژگی‌های محصول و بازارپسندی و… از مهم ترین فاکتورها برای خرید نهال هلو و شلیل مناسب برای باغ به حساب میایند.

برای آگاهی از ویژگی‌های بهترین ارقام نهال هلو و شلیل به بخش اطلاعات محصول مراجعه فرمایید.

برای آگاهی از نحوه کاشت نهال هلو و شلیل؛ مطالب و ویدیوهای کاشت نهال هلو و شلیل ما را در سایت پالیز دنبال کنید.

جمع بندی

احداث باغ شلیل و هلو به علت میوه‌های خوشمزه و پرطرفدار و گران قیمت با ارزش صادراتی بالایی که دارند؛ یکی از بهترین انتخاب‌ها در اکثر مناطق کشور به حساب میاید. درختان هلو و شلیل اصلاح شده و پیوندی بالاترین باردهی و کیفیت محصول را در باغ به همراه خواهند داشت. از این رو توصیه میکنیم پیش از احداث باغ هلو و شلیل، کلیه اطلاعات لازم درباره باغ خود و همچنین ارقام نهال هلو و شلیل را کسب نموده و پس از دریافت مشاوره رایگان توسط کارشناسان باغداری و کشاورزی ما در سایت پالیز؛ بهترین و پرمحصول ترین باغ را احداث نمایید.

برای کسب اطلاعات بیشتر سایر ویدیوها ومطالب ما را در سایت پالیز مشاهده نموده و یا همه روزه به صورت تلفنی؛ آنلاین و حضوری با ما در ارتباط باشید.