Rate this post

برای دستیابی به باغی پرمحصول با سوددهی بالاتر؛ باید اقدامات لازم در نگهداری از باغ بادام را به انجام برسانید. یکی از این اقدامات کوددهی کافی و سازگار با درختان است. تا نهال بادام بتوانند سالم مانده و عملکرد بالاتری داشته باشند. در این مطلب قصد داریم تا مهم ترین کودهای شیمیایی درخت بادام و روش استفاده از هریک از این کودها را به طور دقیق مورد بررسی قرار دهیم. پس با ما همراه باشید.

 

چرا باید باغ بادام را کوددهی کنیم؟

متاسفانه اکثر خاک‌های تحت کشت بادام در کشورمان در اراضی آهکی، سنگلاخی؛ فقیر و شنی هستند. و این دسته از خاک ها در تامین نیازهای تغذیه گیاه ناتوان اند. مصرف نامتعادل کودهای شیمیایی در زمین‌ها و توجه بیشتر کشاورزان به مصرف ازت و فسفر باعث به وجود آمدن مشکلات تغذیه ای در این محصول بسیار مهم صادراتی شده است.

کاهش عملکرد درختان؛ ریزش میوه؛ کیفیت پایین مغز و همچنین آلودگی باغات بادام و ابتلا به آفات و بیماری‌ها از عواملی هستند که جایگاه این محصول مهم را به خطر انداخته اند. یکی از راهکار‌های حل این مشکل؛ رعایت نکات تغذیه است. در این ویدیو قصد داریم تا درباره کوددهی درخت بادام در تمامی طول سال بیشتر بدانیم.

کوددهی فصلی باغ بادام چگونه است؟

در هر فصل از سال، درختان بادام نیازمند به دریافت میزان مشخصی از کودهای شیمیایی هستند. این کودها به درختان کمک میکنند تا علاوه بر افزایش قدرت رشد؛ محصول دهی بالاتر  و عملکرد بهتری نیز داشته باشند.

  • کوددهی زمستانه

در فصل زمستان 1 ماه پیش از تورم جوانه‌ها براساس آنالیز خاک باید یک چالکود در خاک ایجاد کنید. کوددهی در این فصل باید به صورت ساندویچی در لابلای کودهای دامی در منطقه ریشه انجام شود.

  • تورم جوانه‌ها تا شروع باز شدن گلها

مرحله دوم در زمان تورم جوانه تا شروع باز شدن گلها میباشد. در این زمان از ازت و فسفر به منظور رشد و توسعه ریشه به صورت کود آبیاری استفاده کنید.

با توجه به اینکه متوسط تشکیل میوه در درخت بادام کمتر از 30 درصد است.یعنی اگر 100 شکوفه روی درخت وجود داشته باشد. تنها 30 عدد از این شکوفه‌ها تبدیل به میوه خواهند شد. برای افزایش این مقدار باید از کود فروتست استفاده نمایید. محلول پاشی فروتست برای افزایش تشکیل میوه و کاهش ریزش گلها بسیار موثر است. توجه کنید که این محلول پاشی باید در مرحله نوک سبز شدن جوانه‌ها انجام شود. تا زمانیکه ما شاهد نوک صورتی شدن جوانه‌های گل خواهیم بود.

  • ریزش کامل گلبرگ‌ها تا تشکیل میوه

مرحله بعد تغذیه مربوط به ریزش کامل گلبرگ‌ها تا تشکیل میوه‌ها است. در این زمان میتوانید از کود سه بیست به صورت کود آبیاری استفاده کنید. البته با توجه به اینکه خاک باغ آهکی است. سعی کنید از کود سه بیستی استفاده کنید که منبع ازت و سولفات آمونیوم است. همچنین کودهای محرک رشد را در این مرحله به صورت محلول پاشی به شما توصیه میکنیم.

  • فندقی شدن میوه

مرحله بعد، مرحله فندقی شدن میوه است. مرحله فندقی شدن 2 الی 4 هفته پس از گلدهی میباشد. در این مرحله از کود آبیاری سه بیست استفاده میکنیم. با توجه به اینکه کودهای حاوی ازت در مراحل اولیه رشد بادام نقش بسیار مهمی دارند. و باعث میشوند که حجم پوست سبز بادام بیشتر شده و این افزایش حجم پوست در 2 ماه اولیه رشد اتفاق میوفتد. پس بهتر است در این زمان از ازت استفاده نماییم. البته از عناصر ریز مغذی نیز میتوانید به صورت محلول پاشی استفاده نمایید.

  • پر شدن میوه یا تشکیل مغز

مرحله بعد، مرحله پر شدن میوه تا تشکیل مغز است. این مرحله در حدود 7 الی 10 هفته پیش از برداشت محصول اتفاق میوفتد. در این مرحله برای افزایش سایز و کیفیت میوه از پتاس استفاده کنید. و همچنین برای تامین انرژی مورد نیاز نیز از فسفر به صورت کود آبیاری استفاده کنید. کلسیم یکی از عناصر بسیار مهم برای کوددهی درخت بادام است که در این مرحله به خاک اضافه میکنیم. از کلسیم به صورت محلول پاشی برروی خاک استفاده میکنیم.

  • بلوغ و رسیدن میوه

در مرحله بلوغ و رسیدن میوه یعنی 3 الی 5 هفته پیش از برداشت؛ از 10 الی 20 کیلو سلوپتاس در هکتار به صورت کود آبیاری بهره ببرید. همچنین در این مرحله محرک‌های رشد را نیز برروی خاک محلول پاشی نمایید.

  • تغذیه پس از برداشت

منوفسفات پتاسیم را به صورت کود آبیاری به صورت 10 الی 20 کیلوگرم در هکتار توصیه میکنیم. همچنین پیش از ریزش برگ‌ها از کود فروتست استفاده کنید. محلول پاشی فروتست در ارقام زود رس؛ در حدود 60 الی 75 روز، در ارقام میان رس حدود 40 الی 60 روز، و در ارقام دیر رس حدود 20 الی 46 روز پس از برداشت محصول باید انجام شود.

جمع بندی

کوددهی درخت بادام یکی از مراحل نگهداری و رسیدگی به باغ محسوب میشود. هر باغ با توجه به جنس خاک و میزان عناصر مواد معدنی که در خود دارد؛ نیاز به دریافت مقدار مشخصی از کودهای شیمیایی خواهد داشت. بنابراین پیش از کوددهی باغ بادام باید از ویژگی های خاک باغتان آگاه شوید. بهترین روش برای آگاهی از این موضوع، انجام آزمایش خاک است. آزمایش خاک یکبار پیش از احداث باغ بادام و پس از آن با استفاده از آزمایش برگی مشخص میشود. شما باید با توجه به نتایج این آزمایش اقدام به کوددهی درختان بادام خود بنمایید. برای آگاهی از نحوه انجام آزمایش خاک و برگ؛ سایر مقالات ما را در سایت پالیز دنبال کنید.

نهالستان پالیز بزرگترین و مجهزترین نهال فروشی واقع در شمال غربی کشورمان است. این مرکز نهال های سالم شناسنامه دار را برای کاشت در کلیه شهرهای کشور تولید میکند.

مشاوران ما در نهالستان پالیز آماده پاسخگویی برای مشاوره رایگان و دریافت سفارشات شما هستند. از راههای ارتباطی ما می توانید با پر کردن فرم درخواست مشاوره و یا تماس با شماره های 09144501007 و 09144501008 اقدام نمائید.