Rate this post

هرس درخت فندق با هدف بهبود در تقسیم انرژی تولید شده توسط ریشه به اندام‌های بارده درخت انجام میشود. با توجه به اینکه شاخه و برگ اضافه درختان؛ انرژی تولید شده توسط ریشه را مصرف نموده و شانس دریافت انرژی توسط اندام‌های بارده را کاهش میدهند. با انجام یک هرس اصولی و حذف این اندام‌ها؛ عملیات دریافت انرژی را بهبود میبخشیم.

از طرفی با ایجاد یک فرم مناسب به درخت علاوه بر سهولت در دریافت نور خورشید؛ به کنترل ارتفاع درخت و بهبود عملیات برداشت محصول نیز کمک میکنیم. در این مطلب قصد داریم همه چیز را درباره هرس درختان فندق بدانیم. پس با ما تا انتهای مطلب همراه باشید.

روش هرس درختان فندق

هرس نهال فندق یکی از عملیات‌های باغداری مهم و تاثیرگذار است که به فرمگیری بهتر درخت و دریافت نور خورشید توسط شاخه‌های داخلی تاج کمک میکند. این مورد همچنین باعث افزایش انرژی تولید شده توسط درخت و افزایش کیفیت محصول نیز خواهد شد. هرس باردهی درختان نیز پس از آغاز سن محصول دهی درختان یعنی 5 سالگی درخت آغاز میشود. با هرس حرفه ای درختان فندق؛ منجر به افزایش محصول دهی و کیفیت محصولات آنها خواهد شد.

روش هرس ئرخت فندق به دو صورت انجام می شود:

  • هرس فرمدهی
  • هرس باردهی

هرس فرمدهی درخت فندق

برای هرس فرمدهی درخت فندق فرم جامی مناسب است. هرس فرمدهی درخت فندق با توجه به سن درخت انجام میشود:

در زمان کاشت

در هرس فرمدهی نهال فندق در سال اول و پس از کاشت نهال، آن را از ارتفاع 75 سانتی متری تا 1 متری از بالای 3 تا 5 شاخه جانبی هرس کنید. شاخه‌هایی را انتخاب کنید که در فاصله 10 تا 15 سانتیمتری از یکدیگر در دور تا دور درخت قرار دارند. این شاخه‌های باید تا 2 سوم کوتاه شوند. در هرس باید توجه کنید که 2 جوانه روی شاخه نگهداشته و از بالای آنها شاخه را هرس کنید. شاخه‌هایی با فاصله کمتر از 40 سانتی متری از زمین را به طور کامل هرس کنید.

در تابستان همان سال درخت شاخه‌های جدید را تولید میکند. در بین آنها؛ 2 شاخه قوی را که در فاصله مناسب از هم قرار دارند را به عنوان شاخه اصلی انتخاب کنید. سایر شاخه‌ها را کاملا هرس کنید. شاخه‌های خیلی قوی را هرس ملایم کنید.

ترک‌های که در طول دوره رشد از ارتفاع 40 سانتی متری به پایین تنه درخت رشد میکنند را حذف کنید.

سال اول

در یک سالگی نهال فندق و در فصل تابستان؛ همین عمل را تکرار کنید. یعنی 3 تا 5 شاخه قوی با فاصله باز را انتخاب و سایر شاخه‌های درخت را هرس نمایید. در این سال درخت باید 5 تا 6 شاخه قوی داشته باشد. توجه داشته باشید که زاویه شاخه‌ها با یکدیگر نباید کمتر از 65 درجه باشد. تا یک فرم متعادل در تاج درخت ایجاد شود. شاخه‌های اصلی پس از رشد؛ فواصل خالی بین درخت را پر میکنند. هدف از انجام هرس جامی ایجاد یک تنه با تاج پهن با مرکز باز است. در این سال تنه درخت حدود 50 سانتی متر با 3 تا 5 شاخه که از مرکز درخت رشد نموده اند؛ دیده میشود.

انجام هرس فرم جامی به دریافت نور بهتر به شاخه و برگ‌های درونی تاج و مرکز درخت کمک میکند. البته این فرم باعث ایجاد تراکم بالا در محل اتصال تنه درخت خواهد شد. این مورد باعث افزایش احتمال شکاف برداری تنه و یا فشار ناشی از سرما برروی قسمت اتصالی خواهد شد.

سال دوم

شاخه‌هایی فرعی روی درخت را انتخاب نمایید. شاخه‌های تحتانی را از 50 سانتی متری آنها ببرید. تا درخت فرم متعادلی به خود بگیرد. ترک‌ها و پاجوش‌های درخت را حذف نمایید. محور مرکزی که مجدد رشد نموده است را نیز ببرید.

سال سوم

شاخه‌ها را از 50 سانتی متری آنها ببرید.

شاخه‌های فرعی که به سمت داخل تاج رشد نموده اند را از پاشنه ببرید.

ترک‌های جانبی قوی را که روی شاخه اصلی جارویی رشد نموده اند را ببرید.

سال چهارم تا پانزدهم

در این سال فرم کلی جامی درخت شکل گرفته است. در این سال باید اصلاحات لازم و خفیف برروی درخت انجام شود. تا فضای داخل تاج پر نشود. از این رو شاخه‌های اضافه مرکزی و ترک‌ها و پاجوش‌های درخت را ببرید.

سال پانزدهم به بعد

در این سال یک هرس جوانسازی شدید باید روی درختان انجام شود. تا درخت بتواند نیروی جوانی خود را برای محصول دهی بازیابد. در سال پانزدهم حدود 50 درصد از شاخه‌ها و اندام‌های درخت هرس میشود. شاخه‌های اصلی و فرعی و سرشاخه‌ها نیز کوتاه میشوند. در این هرس بخش عمده ای از درخت هرس شده و باعث کاهش محصول دهی و رشد ترک‌های زیادی برروی درخت خواهد شد. این ترک‌ها را در زمستان همان سال یا تابستان سال بعد هرس نمایید.

درخت پس از گذشت 2 سال مجددا نیروی باردهی خود را بدست میاورد.

هرس باردهی درختان فندق

هرس باردهی درخت فندق از سال باردهی درخت یعنی از سال پنجم به بعد انجام میشود. در فصل زمستان زمانی که درخت در خواب است. درخت فندق را به صورت ملایم هرس کنید. درختان را در ارتفاع 1.8 تا 2 متری نگاهدارید. شاخه‌های شکسته و مرده را ببرید.

پس از انجام عملیات هرس؛ محل زخم را با چسب مخصوص باغبانی حاوی قارچ کش پانسمان کنید.

جمع بندی

درختان فندق در برابر هرس شدید بسیار آسیب پذیر هستند. از این رو با توجه به سن درختان و دستورالعمل اعلام شده؛ درختان را هرس کنید. توجه داشته باشید که پانسمان هرس با چسب مخصوص باغبانی حاوی قارچ کش و ضد باکتری از نفوذ بیماری و آفت به زخم پیشگیری مینماید. هرس درختان فندق اگر توسط فرد متخصص انجام شود بهترین اثرگذاری را خواهد داشت. با هرس تخصصی درخت فندق؛ علاوه بر فرمدهی مناسب به درختان باعث افزایش محصول دهی و بهره وری از آنها نیز خواهید شد.

مشاوره در مورد انتخاب نهال فندق مناسب با شرایط باغ و اقلیم آب و هوایی، یکی از خدمات رایگان پالیز نهال است که جهت بهره‌مندی از مشاوره رایگان و استعلام قیمت نهال فندق پیوندی از طریق فرم درخواست مشاوره یا شماره تماس 09144501007 با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

نهالستان پالیز نهال مرکز تخصصی تولید نهال فندق اصلاح شده و پیوندی برای کاشت در سرتاسر شهرهای کشور میباشد. برای کسب اگاهی از نحوه آبیاری درخت فندق؛ کوددهی درختان فندق؛ مقالات ما را در  پالیز نهال مطالعه نمائید.