آبیاری اصولی درختان فندق به افزایش سلامتی درختان و همچنین رشد بهتر آنها کمک میکند. درختانی که به خوبی آبیاری میشوند؛ میوه‌های سالم؛ درشت و با کیفیت خواهند داشت. نهال فندق مقاومت مناسبی در برابر خشکی از خود نشان میدهد. اما آبیاری صحیح به افزایش بهره وری از باغ کمک میکند. ما در این مطلب قصد داریم تا مهم ترین نکات درباره نحوه و زمانبندی آبیاری و تنش‌های مهم آبیاری درختان فندق را مورد بررسی قرار دهیم. پس تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

نحوه آبیاری درخت فندق

درختان فندق نسبت به کم آبی مقاوم هستند، اما آبیاری منظم و دقیق باعث افزایش کمیت و کیفیت محصول تولید شده می شود. در ادامه به برخی از روش ها و نحوه آبیاری درخت فندق اشاره می کنیم.

  • ابیاری دیمی
  • آبیاری غرقابی
  • آبیاری تحت فشار قطره ای
  • آبیاری بارانی نیمه متحرک زیر تاج درخت
  • آبیاری بارانی ثابت روی تاج درخت

اگر در منطقه ای با بارندگی کافی قرار دارید. بهتر است باغ را به صورت دیمی احداث کنید. آبیاری بیش از حد باغ؛ باعث حمله آفات و بیماری‌ها به باغ و یا خفگی ریشه شود.

در غیر اینصورت حتما باید باغ را با یکی از روش‌های اعلام شده آبیاری نمایید.

پایین ترین راندمان آبیاری با بیشترین مصرف آب؛ روش غرقابی است. در این روش به علت جریان آب در سرتاسر باغ؛ در صورت وجود بیماری و افت آنرا به سرتاسر باغ منتشر میکند. از طرفی در مسیر اب؛ علف‌های هرز رشد نموده و از منابع خاک تغذیه میکنند. درختان که در ابتدای صف ابیاری قرار دارند؛ معمولا بیشتر از سایرین ابیاری شده و ممکن است ریشه آنها در آب و رطوبت زیاد خفه شود. آب؛ املاح معدنی و شوری خاک را در طول مسیر شسته و باعث عدم تعادل در سرتاسر باغ خواهد شد. از این رو توصیه میکنیم باغداران از روش آبیاری تحت فشار قطره ای برای آبیاری باغ‌هایشان استفاده کنند.

استفاده از سیستم قطره ای اگرچه در ابتدا هزینه‌های خرید تجهیزات و راه اندازی را برای شما به همراه دارد. اما با راندمان بالا، آبیاری کنترل شده و مصرف اب کمتر، امکان آبیاری در زمان معین و در مقادیر معین؛ امکان افزودن کودهای شیمیایی و الی به آب برای درختان و… تا سالیان سال اثر گذاری مثبت برروی باغ شما خواهد داشت.

آب مورد نیاز درخت فندق

به طور کلی عوامل متعددی برروی ابیاری باغ فندق تاثیرگذار است و آب مورد نیاز درخت فندق به شرایط زیر بستگی دارد:

  • سن درخت فندق
  • ارتفاع درخت فندق
  • نوع رقم
  • جنس خاک
  • شرایط اب وهوایی و اقلیمی
  • فصل
  • بارندگی سالیانه
  • رطوبت و تبخیر سطحی

درخت فندق در سنین جوانی و پس از کاشت به علت ریشه‌های کوتاهتر دسترسی محدودی به منابع آبی خاک خواهد داشت. به این ترتیب باید در فواصل زمانی کوتاهتری اقدام به آبیاری درختان فندق نمایید.

خاک‌های رسی معمولا آب را در زمان بیشتری در خود نگه میدارند. اگر خاک به خوبی شخم زده و زهکشی نشده باشد؛ ماندن آب در خاک میتواند منجر به خفگی ریشه و یا ابتلا به بیماری‌های قارچی در آن شود.

مناطق با میزان رطوبت بین 70 تا 80 درصد بهترین شرایط برای رشد درختان فندق فراهم میکنند. بارندگی سالیانه باید دست کم 800 میلی لیتر حتی در ماه‌های گرم سال باشد؛ تا بتوان باغ را به صورت دیمی احداث نمود. در غیر اینصورت باید با ابیاری به خصوص در ماه‌های خرداد؛ تیر و مرداد؛ به رشد بهتر درختان کمک کنید.

زمان آبیاری فندق

به طور کلی زمان آبیاری فندق در 5 مرحله خلاصه می شود که به صورت زیر است:

  1. رشد سریع گیاهی: از نیمه فروردین تا اوایل ماه تیر
  2. مرحله رشد تخمدان: ماه اردیبهشت
  3. مرحله تلقیح گیاهی: از اواخر ماه اردیبهشت تا اوایل ماه خرداد
  4. مرحله القای گلها و خشبی شدن پوست فندق: از ماه خرداد تا ماه تیر
  5. مرحله رشد مغز فندق: از ماه تیر تا ماه مرداد

در این مراحل از رشد؛ درخت نیاز بیشتری به ابیاری خواهد داشت.

دوره‌های آبیاری درختان فندق بین 4 تا 7 روز یکبار است. آبیاری باید به گونه ای انجام شود که سطح خاک همواره رطوبت نسبی داشته باشد. بنابراین زمانیکه سطح خاک خشک شد؛ اقدام به ابیاری باغ فندق نمایید.

به طور کلی هر هکتار از باغ فندق به صورت سالیانه به 10000 متر مکعب آب نیاز دارد. با استفاده از روش آبیاری تحت فشار این مقدار کاهش میابد.

نیاز ابی درختان فندق در فصل پاییز و زمستان کاهش میابد. از طرفی بارندگی در این فصول نسبتا بیشتر بوده و همچنین آبیاری ممکن است باعث ایجاد یخبندان و سرمازدگی در باغ شود. از این رو بهتر است باغ‌های فندق را در فصل بهار و تابستان هر 4 تا 7 روز یکبار آبیاری نموده و در فصول پاییز و زمستان از ابیاری باغ صرف نظر کنید.

جمع بندی

آبیاری صحیح باغ‌های فندق به افزایش گیرایی نهال و رشد بهتر ریشه کمک میکند. به این ترتیب رشد گیاه سریعتر انجام شده و میوه دهی با کیفیت و کمیت بالاتری همراه خواهد بود. توصیه میکنیم باغ‌های فندق خود را با استفاده از سیستم آبیاری تحت فشار قطره ای به صورت منظم آبیاری نمایید.

نهالستان پالیز نهال بزرگترین مرکز فروش انواع ارقام نهال فندق؛ اصلاح شده و پیوندی میباشد. این مرکز بهترین ارقام نهال فندق را با بالاترین سازگاری پذیری در اکثر شهرهای کشور تولید نموده و به سرتاسر کشور عرضه مینماید. برای خرید نهال فندق و یا استعلام قیمت نهال فندق؛می توانید فرم درخواست مشاوره را پر کنید تا همکاران ما در اسرع وقت با شما در تماس باشند. همچنین میتوانید با شماره 09144501007 در تماس باشید.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نحوه احداث باغ فندق؛ انتخاب نهال فندق؛ و کوددهی نهال فندق و هرس درختان فندق و سایر ارقام نهال میوه؛ سایر مقالات ما را در سایت پالیز نهال مطالعه فرمایید.