Rate this post

سوسک کاپنودیس بادام آفتی که اصلی ترین دلیل خشک‌شدن درختان هسته ‌داری مثل بادام ، آلو، هلو و شلیل به حساب میاید. به سوسک کاپنودیس بادام سوسک‌ طوقه و ریشه نیز گفته میشود. چراکه این آفت در مرحله لاروی خود دالان‌هایی را در ناحیه طوقه و ریشه ایجاد میکند. وجود این دالان‌ها در نهایت باعث مرگ کامل درخت خواهد شد.

چرخه زندگی سوسک کاپنودیس بادام

کاپنودیس یک نسل را در دو‌سال سپری میکند.
به بیان دقیق تر کاپنودیس زمستان سال اول را به صورت حشره کامل زیر کلوخ‌های خاک یا هرگونه پناهگاه سپری میکند. در فصل بهار حشره کامل از برگ و پوست درخت تغذیه میکند. پس از جفت گیری، تخم گذاری میکند. زمانیکه لاروها از تخم خارج شدند، در محل طوقه و تنه از لایه زیر پوست و کامبیوم تغذیه میکنند. با تغذیه لاروها در این نواحی دالان‌هایی ایجاد میکنند.
در زمستان سال بعد کاپنودیس به صورت لارو در دالان‌های محل طوقه و ریشه درخت سپری میکند. در نهایت لاروها در هر کجا باشند، برای شفیره شدن به طوقه بازمیگردند و به حشرات کامل تبدیل میشوند و این چرخه مرتبا تکرار میشود.
دانستیم که حشرات کامل این آفت از برگ درخت تغذیه میکنند. همین موضوع نیز باعث پاره شدن برگ و ضعیف شدن درخت خواهد شد. همچنین با تغذیه لارو از زیر پوست در آن دالانی ایجاد میشود. که زمینه ساز نابودی درخت را فراهم میکند.

کنترل سوسک کاپنودیس بادام

آفت سوسک کاپنودیس بادام اغلب به درختان ضعیف حمله میکند.

اگر درخت شما جریان شیره مناسب یعنی آب کافی داشته باشد. با تغذیه مناسب می توان به کنترل سوسک کاپنودیس بادام را انجام داد.

بنابراین مدیریت باغ میتواند در پیشگیری و درمان آفت سوسک کاپنودیس بادام موثر باشد.

در ساعات آفتابی روز میتوانید حشرات کامل را برروی درخت شناسایی و آنها را جمع آوری نمایید.

به محض مشاهده حشرات کامل برروی درخت میتوانید از سموم مخصوص در ۱۰ سانتی متری قسمت طوقه استفاده کنید. این کار باعث بین رفتن لاروها و شفیره‌هایی که در ریشه و محل طوقه هستند موثر است.

جمع بندی

سوسک کاپنودیس از این جهت مورد توجه باغداران قرار گرفته است که شیوع و گسترش آن در باغ میتواند باعث مرگ درخت نیز بشود. این سوسک‌ها با زندگی و تغذیه از درختان؛ باعث بروز خسارت به آنها خواهند شد.

برای شناسایی و مبارزه با انواع بیماری‌ها و آفات؛ شما باغداران محترم میتوانید سایر مقالات تخصصی ما را در سایت پالیز مطالعه فرموده و یا با تماس با ما؛ از مشاوره‌های تخصصی کارشناسان گیاه شناسی ما بهره مند شوید.

نهالستان پالیز؛ بزرگترین و معتبر ترین نهالستان تخصصی و مجوز دار واقع در شمال غربی کشور شهر میاندوآب است. این مرکز با بهره گیری از تیم متخصص و دانش روز باغداری اقدام به تولید و عرضه انواع ارقام نهال بادام و سایر ارقام میوه برای کاشت در سرتاسر کشور نموده است. برای خرید نهال بادام و یا کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره رایگان با ما از طریق فرم مشاوره و یا با شماره تماس های 09144501007 و 09144501008  در تماس باشید.