Rate this post

علت خشک شدن ناگهانی درخت گیلاس می تواند دلایل متفاوتی داشته باشد اما اگر گل ها، برگ ها و نوک شاخه ها ناگهان شروع به خشک شدن کردند ، این بدان معناست که درخت شما مبتلا به مونیلیوز است. یک بیماری قارچی که اگر اقدامات لازم را برای مبارزه با آن انجام ندهید ، گیلاس می میرد و قارچ به درختان دیگرنیز سرایت می کند.

عوامل ایجاد کننده این قارچ توسط باد یا حشرات در فصل بهار و در زمان گلدهی بیشتر به چشم می خورد. این حشرات از طریق پشت گل ها به داخل چوب نفوذ کرده و آن را از بین می برند. به این ترتیب چوب آسیب دیده و از هدایت آب جلوگیری می کند ، به همین دلیل نه تنها گلها بلکه برگها و شاخه ها نیز خشک می شوند.

شرایط مطلوب برای توسعه این قارچ رطوبت زیاد در طول گلدهی است. باران های مکرر در بهار نیز به این امر کمک می کند. اگر در طول گلدهی باغ آب و هوای خشک وجود داشته باشد ، گیلاس به ندرت به مونیلیوز بیمار می شود.

گیلاس های کاشته شده در مناطق پست، در مناطقی که توسط باد دمیده نمی شوند ، مستعد ابتلا به این بیماری هستند. نه تنها درختان گیلاس، بلکه درختان آلو و بادام و سایر میوه های سنگی نیز از این بیماری رنج می برند.

بیماری مونیلیوز

اولین علامت، بیماری مونیلیوز است که باعث خشک شدن ناگهانی شکوفه های گیلاس  می شود. آنها قهوه ای می شوند انگار در اثر سرما یا آتش آسیب دیده اند. پس از گل ، برگ ها تحت تأثیر قرار می گیرند. ابتدا لبه ها خشک می شوند و سپس کل برگ به طور کامل خشک می شود.

تفاوت این بیماری با سایر بیماری ها این است که برگ ها پس از خشک شدن نمی ریزند ، بلکه روی شاخه ها آویزان می مانند. سپس نوک شاخه ها شروع به خشک شدن می کنند. یکی دیگر از علائم آن این است که روی برش چوب حلقه های تیره دیده می شود.

معمولاً از شروع عمل قارچ تا خشک شدن کل شاخه ، حدود 30 روز طول می کشد. اگر این بیماری درمان نشود، پس از مدتی نهال گیلاس می تواند به طور کامل بمیرد.

علت خشک شدن ناگهانی درخت گیلاس

اگر برگ گیلاس خشک شد چه باید کرد؟

اگر برگ های گیلاس شروع به خشک شد کردند ، اولین قدم قطع تمام شاخه های بیمار است. حتی 15 سانتی متر از قسمت سالم را هم قطع کنید، زیرا عوامل ایجاد کننده قارچ ، با نفوذ به چوب سالم ، بلافاصله خود را نشان نمی دهند. تکه های بریده شده چوب نباید روی هم چیده شوند و توده آن ها لزوماً سوزانده می شوند.

درختان با قارچ کش های حاوی مس درمان می شوند. کل درخت و تنه را اسپری کنید. مطمئن شوید که تمام میوه های سنگی را که در نزدیکی درخت بیمار رشد می کنند، بررسی کنید. در پاییز بهتر است تمام بقایای گیاهی از زیر درختان جمع آوری و سوزانده شوند.

پیشگیری از بیماری مونیلیوز

هنگام احداث باغ گیلاس باید راه حلی را برای پیشگیری از بیماری مونیلیوز نظر بگیرید. انتخاب مکان مناسب برای کاشت مهم است، محل باید روی تپه باشد و همچنین آب های زیرزمینی نباید بیش از 1.5 متر از سطح عبور کنند.

ارقامی که کاملاً از مونیلیوز محافظت شوند هنوز پرورش داده نشده اند، اما گیلاس های جدید و مدرن در صورت برآورده شدن شرایط رشد در برابر عفونت مقاوم تر هستند. بهتر است برای پیشگیری به نکات زیر توجه نمایید:

  • کاشت را غلیظ نکنید ، فاصله بین درختان باید حدود سه متر باشد.
  • هرس قانونی را به موقع انجام دهید ، رشد بیش از حد را حذف کنید.
  • درمان پیشگیرانهآماده سازی های حاوی مس باید حداقل دو بار در فصل انجام شود:
  • وقتی جوانه ها باز می شوند ؛
  • وقتی میوه ها بسته می شوند (انواع توت ها در این لحظه به اندازه یک نخود هستند) ؛
  • حشره کش ها را در برابر آفات بپاشید ، در حالی که مهم است زمان جمع آوری میوه ها را در نظر بگیرید.
  • در پاییز لازم است لانه حشرات را بردارید.
  • مطمئن شوید که دایره تنه را علف هرز کرده یا مرتباً علف زیر گیلاس را بچینید.
  • در پاییز ، برگهای افتاده را جمع آوری و بسوزانید ؛
  • پوست در حال مرگ باید در پاییز تمیز شود.

اگر منطقه ای متروک با درختان سنگی در کنار باغ شما وجود دارد ، توصیه می شود آن را با قارچ کش ها نیز درمان کنید. این از شما محافظت می کند باغ گیلاساز عوامل بیماری زای مونیلیوز ، که به راحتی از درختان بیمار به درختان سالم منتقل می شوند.

علت خشک شدن ناگهانی درخت گیلاس

دلایل خشک شدن درخت گیلاس

در صورت بروز هرگونه خشک شدن فوراً اقدامات لازم را برای نجات درخت انجام دهید. علت خشک شدن ناگهانی درخت گیلاس در زمان های متفاوت و با علائم خاصی همراه است که دلایل خشک شدن درخت گیلاس را در این قسمت بررسی می کنیم.

1.خشک شدن تابستانی

اگر در نیمه دوم تابستان شاخه های درختان ناگهان شروع به پژمرده شدن و خشک شدن کنند و مشکل به سرعت گسترش یابد ، احتمال فعال شدن مونیلیوز زیاد و خشک شدن تابستانی اتفاق می افتد. درختان گیلاس باید در سالهایی با تابستان های بارانی و زمستان هایی با هوای معتدل از این بیماری محافظت شوند.

2.خشک شدن پاییزی

اگر ریزش برگ در اولین ماه های پاییز مشاهده شود، نشانه ای از خشک شدن پاییزی است. شما می توانید این علامت را به عنوان نشانه ای از بیماری کوکومیکوز ، نوع دوم بیماری قارچی درختان میوه سنگی در نظر گرفته می شود. مرحله بعدی انجماد شاخه های گیلاس در ماه های زمستان است.

3.سوسک

این بیماری زمانی رخ می دهد که سوسک روی درخت گیلاس قرار گیرد. در ادامه این بیماری خشک شدن درخت رخ می دهد. درختان پیر در برابر حمله این آفت مقاومت نیستند و می میرند. اما درختان جوان با کمک دارو می توانند با سوسک ها مقابله کنند و بهبود یابند.

4.خشک شدن ناگهانی درخت گیلاس

خشک شدن ناگهانی درخت گیلاس به دلایلی مانند گرم شدن ریشه ارتباط دارد و این موضوع به نقض الزامات فناوری کشاورزی هنگام کاشت نهال گیلاس و مراقبت از آن مربوط می شود.

علت خشک شدن ناگهانی درخت گیلاس

سخن پایانی درباره علت خشک شدن ناگهانی درخت گیلاس

اگر هوا در بهار خشک بود و اسپورهای قارچی در یک درخت آلوده بیدار نمی شدند ، این بدان معنا نیست که این بیماری از بین رفته است. در تابستان ، در طول باران های طولانی مدت و هوای خنک ، این بیماری می تواند خود را با قدرت کامل نشان دهد.

زمان تابستان آسیب به درخت با میوه شروع می شود. ابتدا ، آنها تیره می شوند ، سپس هاگ ها ظاهر می شوند ، که در هرج و مرج قرار دارند. توت ها خرد می شوند و خشک می شوند. درست مانند برگهای خشک ، روی شاخه باقی می مانند.

نام دوم مونیلیوز است پوسیدگی خاکستری… تفاوت پوسیدگی میوه در چیدمان اسپور روی توت ها است. با پوسیدگی میوه ، آنها به شکل دایره های متحدالمرکز هستند ، با مونیلیوز ، در سراسر میوه پراکنده می شوند.

نهالستان تخصصی پالیز نهال مهندس سعید قاسمی از طریق مشاوره رایگان، به صورت مستقیم و غیر مستقیم (آنلاین) به باغداران، کلیه اقدامات مرتبط با قیمت نهال گیلاس شناسنامه دار و میوه (باغداری از جمله نحوه احداث باغ ، نگهداری کاشت، داشت و نحوه رسیدگی بیماری و آفات‌زدایی و کوددهی) و دیگر تکنیک‌های مهم را در اختیار باغداران عزیز قرار می‌دهد.