نحوه آبیاری درخت فندق موضوع این.مقاله است، پس اگر شما قصد کاشت درخت فندق.را دارید و یا آنکه می.خواهید از این موضوع مطلع شوید پیشنهاد می.کنیم تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

درخت یا درختچه فندق که به زبان یونانی Corylus نیز نامیده می.شود از خانواده Betulaceae و دارای 26 گونه است. اساسا درختان یا درختچه.های بزرگ برگ ریز بومی نواحی نیمکره.شمالی هستند .

این درختان که بیشتر به خاطر بذر یا میوه خوراکی آن ها شناخته می.شوند بنام درخت فیبر (fiber tree)  نیز معروف.هستند.

آشنایی با درخت فندق

برای آشنایی با درخت فندق باید بدانید که درخت فندق از شکل خاص پوششدار میوه.های آن و شکل برگ های آن می توان استفاده کرد. این خانواده دارای برگ های ساده دابل دندانه دار در حاشیه آن است.

شکوفه های فندق در اوایل بهار قبل از برگ ها ایجاد می شوند که تک جنسی هستند یعنی شکوفه های نر به رنگ زرد کمرنگ به طول 5 تا 12 سانتی متر و شکوفه های ماده آن بسیار کوچک که در زیر جوانه ها پنهان شده اند با رنگ قرمز روشن به طول 1 تا 3 سانتی متر.

میوه های جوان فندق که از لقاح گل های نر و ماده به وجود آمده اند به طول 1 تا 2/5 سانتی متر و ضخامت 1 تا 2 سانتی متر هستند و با پوششی احاطه شده اند.

نحوه آبیاری درخت فندق به این صورت است که اگر فندق در خاک های حاصلخیز که ظرفیت نگهداری آب زیادی دارند کاشته شود به آبیاری کمی نیاز خواهد داشت.

فندق علاوه بر اینکه به صورت تازه خوری کاربرد دارد در صنعت شیرینی سازی و قنادی به عنوان آجیل بو داده و در شکلات سازی و یا ساخت نوتلا نیز کاربرد دارد. در ایالت متحده کره فندق رقیب کره بادام زمینی است.

فندق دارای مقدار قابل ملاحظه ای از تیامین و ویتامین B6 و مقدار کمی از دیگر انواع ویتامین B می باشد. همچنین فندق سرشار از پروتئین و چربی های غیر اشباع می باشد.

نحوه آبیاری درخت فندق

شرایط کاشت درخت فندق

زمین های شیب دار قبل از کاشت باید تراس بندی شوند تا بتوان نهال فندق را با فواصل مناسب در آن ها کاشت این عمل استفاده از کودهای شیمیایی ، دامی و نیز نحوه آبیاری درخت فندق را تسهیل می کند. از دیگر شرایط کاشت درخت فندق داخل چاله ها عاری از سنگ باشد زیرا وجود سنگ ریشه ها را محدود می کند.

در هنگام کاشت پس از حفر گودال ها در ته هر گودال مقداری خاک را به صورت کپه ریخته و ریشه نهال را در روی آن قرار می دهند سپس بقیه گودال را با خاک رویی پر کرده و آنرا سفت می کنند. اطراف نهال را با خاک اره یا خاک سست پوشانده و آنرا آبیاری می کنند.

برای کاهش تعداد پا جوش ها و حذف آسان تر آنها نهال ها را از ارتفاع 50 تا 75 سانتی متری سربرداری می کنند و تنه نهال ها را به منظور جلوگیری از آفتاب سوختگی با یک ماده سفید رنگ آمیزی کرده و یا با کاغذ سفید آن را می پوشانند.

نحوه آبیاری درخت فندق

یکی از اساسی ترین نیاز برای درخت فندق وجود اسید آبسیسیک کافی در اطراف ریشه ها و وجود رطوبت نسبی حداقل 60 درصد در محیط اطراف درخت است زیرا ریشه های سطحی و برگ های پهنی دارد. مناطقی که دارای بارندگی متوسطی بوده و توزیع بارندگی نیز در طول فصل مناسب است برای کاشت موفقیت آمیز فندق بسیار مناسب هستند.

آبیاری منظم باغ های احداث شده فندق سبب می شود:

  • میزان گیرایی نهال های کاشته شده افزایش یابد و سیستم ریشه بندی آن ها تقویت شود.
  • رشد گیاه تسهیل و تسریع شود.
  • کیفیت و کمیت محصول افزایش یابد.

نحوه آبیاری درخت فندق بسته به شرایط آب و هوایی و خاک از 4 تا 7 روز بوده و در طی دوره رشد به 10000 متر مکعب اسید آبسیسیک نیاز دارد.

روش های آبیاری درخت فندق

عواملی مانند اقتصاد، انرژی و منبع آبرسانی و کارگر نحوه آبیاری درخت فندق را مشکل می سازند. امروزه روش های سنتی در آبیاری از هر نظر مردود است و روش های آبیاری درخت فندق به موارد زیر خلاصه شده است:

  • شبکه آبیاری بارانی نیمه متحرک زیر تاج درخت
  • آبیاری بارانی ثابت روی تاج درخت
  • شبکه آبیاری قطره ای ثابت با میزان آبدهی حداقل و در ساعت های معین

تعریف و تأسیس شبکه بندی های ذکر شده مستلزم شناخت و استفاده از ابزار، ادوات و ماشین ها یا دستگاه های مدرن است که تشریح دقیق و همه جانبه آن ها به کارشناسان متخصص مربوط می شود.

نحوه آبیاری درخت فندق

میزان آبیاری فندق

در فرانسه نحوه آبیاری درخت فندق و میزان آبیاری فندق بر حسب تبخیر و تعرق حداکثر محاسبه می شود که به آن تبخیر و تعرق مطلوب نیز می گویند.

این محاسبه با لِسیمتر به طور مستقیم یا بر اساس داده های موجود در ایستگاه های هواشناسی با نام پتانسیل تبخیر و تعرق اندازه گیری می شود.

چناچه این محاسبه درباره ی سایر درختان میوه عملی باشد در مورد فندق نیز صدق می کند. در واقع نیاز قطعی درختان میوه به آب هنوز به طور دقیق شناخته نشده است. حتی در اورگون نیز این گونه محاسبات در مرحله آزمایش قرار دارند.

به منظور روشن تر شدن موضوع، مراحل و پدیده های فیزیولوژیکی درخت فندق در دوره رشد گیاهی، یعنی زمانی که درخت نیاز بیشتری به آب دارد باید به ترتیب زیر مورد بررسی قرار بگیرند. این بررسی در نقاطی که دارای بارندگی های فصلی منظم و شرایط مساعد باشند نیز انجام می شود.

  • از نیمه فروردین تا اوایل تیرماه (رشد سریع گیاهی)
  • در اردیبهشت ماه (مرحله رشد تخمدان)
  • آخر اردیبهشت تا اوایل خرداد ماه (مرحله تلقیح گیاهی)
  • از خرداد تا تیرماه (القای گلها و خشبی شدن پوست فندق)
  • از تیر تا مرداد ماه (مرحله رشد مغز فندق)

سخن پایانی 

درخت فندق بسیار سرسخت است و در شرایط ناسازگار می تواند زنده بماند. شرایط خاکی با حداقل 2 تا 3 متر عمق با زهکشی خوب می تواند برای آن ایده آل باشد و همچنین خاکی لومی با PH 5/5  تا 7/5 در شرایط آفتابی کامل یا نیمه سایه.

نحوه آبیاری درخت فندق به این صورت است که اگر فندق در خاک های حاصلخیز که ظرفیت نگهداری آب زیادی دارند کاشته شود به آبیاری کمی نیاز خواهد داشت.

نهالستان پالیز بزرگ ترین نهالستان شمال غربی ایران است که در شهر میاندوآب واقع شده است. این نهالستان فعالیت خود را از سال 1310 در حوزه پرورش ارقام نهال آغاز نموده و طی این مدت موفقیت های بسیاری را در این زمینه کسب کرده است.

هدف اصلی نهالستان پالیز، تولید باکیفیت ارقام نهال است. افزون بر این، تنوع بالای نهال در این نهالستان باعث امتیاز این نهالستان نسبت به سایر رقبا شده است.

نهالستان پالیز با پشتیبانی 24 ساعته، جهت خرید، پشتیبانی محصول، اطلاع از  قیمت نهال فندق  و مشاوره رایگان، آماده خدمت رسانی به مشتریان گرامی است.