Rate this post

آفت “کپک خاکستری” یکی از مهمترین بیماری‌های خسارت‌زا در درختان هسته دار به شمار می رود. عامل این بیماری قارچی موسوم بهBotrytis cinerea  می‌باشد. در بین درختان دارای میوه های هسته دار، میوه های هلو و شلیل به علت بافت نرمی که دارند در برابر این نوع آلودگی قارچی حساس تر هستند. “کپک خاکستری” جزء بیماری های قارچی می‌باشد که امکان دارد در طول دوره رشد خود ایجاد شود و یا حتی بعد از برداشت میوه نیز مشاهده شود. آلودگی از مرحله گل آغاز می ‌شود و باعث پوسیدگی و لهیدگی میوه خواهد داشت.

علایم

در این بیماری لکه هایی تیره رنگ بر روی کاسبرگ و میوه دیده می ‌شوند. البته این لکه های تیره رنگ بر روی میوه آبگزیده شده و با پوشش سفید و خاکستری احاطه می‌شوند و در نهایت محل آسیب دیده نرم و لهیده می ‌شود.

خسارت

اگر یک میوه به آفت “کپک خاکستری” آلوده شود میوه های مجاور نیز به سرعت آلوده خواهند شد. این بیماری باعث‌ کاهش کیفیت میوه می‌شود و میوه‌های آلوده به کپک خاکستری قابل عرضه به بازار نیستند.

انتشار

این بیماری از طریق بخش‌های پلاسیده وارد کاسبرگ می‌شود و در نهایت از طریق دمگل یا از طریق زخم به میوه ها منتقل می‌شود. با این حال این آفت برای تکثیر و ظهور علایم به رطوبت نیاز دارد. در صورتی که شرایط مساعد برقرار نباشد، این آفت تا چند ماه به صورت غیر فعال زنده می‌ ماند و در نهایت بعد از برداشت، ایجاد عفونت می ‌کند.

کنترل بیماری قارچی “کپک خاکستری” هلو و شلیل

پیشگیری

۱-  کاشت ارقام مقاوم مورد تایید جهادکشاورزی

۲-  کاشت در محل مناسب، به طوری که مکان درخت از نظر نوردهی مناسب باشد. رعایت فاصله مناسب کاشت نیز بسیار موثر است.

کنترل زراعی

۱-  انجام هرس زمستانه و هرس تابستانه برای افزایش تهویه

۲-  کنترل حشرات مکنده و جلوگیری از ایجاد زخم روی میوه‌ها ‌

۳-  مدیریت آبیاری با دور آبیاری کوتاه و حجم آبی کمتر

۴-  مدیریت تغذیه و اجتناب از مصرف بی رویه ازت

کنترل شیمیای

در صورت وجود سابقه بیماری کپک خاکستری در ۳ مرحله زیر سمپاشی با قارچ‌کش انجام شود:

۱- تورم جوانه

۲- تشکیل میوه

۳- سمپاشی بعد از برداشت هم یک روش معمول برای جلوگیری از ایجاد کپک خاکستری در سردخانه می ‌باشد.

جمع بندی

نهال هلو و نهال شلیل به‌ عنوان میوه‌های زودبازده و پرسود همیشه موردتوجه باغداران بوده‌اند. این گیاهان نیز به توجه بالاتری نسبت به سایر درختان مثمر دارند. حساسیت بالای این گیاهان به دلیل ژنتیک و فیزیولوژی آنها است که می‌توان با تغذیه مناسب و استفاده از حداکثر ظرفیت بیولوژیکی آنها، بهترین عملکرد را نیز از آنها دریافت نمود. نهالستان پالیز، تولید کننده نسل جدید انواع نهال های هلو و شلیل ، و نهال های میوه پیوندی و غیر پیوندی (بذری، ژنوتیپ برتر، خوشه ای) شناسنامه دار و مجوزدار تولید و به داخل و خارج از کشور صادر می نماید، شما عزیزان می‌توانید با تکیه بر اعتبار و تجربه‌ی ۵۰ ساله نهالستان پالیز در زمینه تولید نهال های تضمینی با کیفیت، محصول فراوانی را از نهال‌های خود برداشت نمایید.