منظور از کرم چوب خوار بادام  چیست و چگونه به درختان بادام‌ خسارت وارد می کند؟ کرم چوب خوار بادام چگونه است و چه ویژگی هایی دارد؟ راه های شناخت و مبارزه با این آفت چیست؟ بهترین روش شناسایی و مبارزه با کرم چوب خوار بادام از نظر متخصصین گیاه پزشکی چیست؟ آخرین یافته‌های گیاه پزشکان درباره شناسایی و نحوه کنترل شیمیایی آفت چوب خوار بادام به ما چه می گوید؟

این ها سوالاتی بوده که ذهن بسیاری از باغداران کشور را به خود درگیر کرده است و عدم آگاهی و شناخت کافی از نحوه پیشگیری و مبارزه با این آفت، خسارات جبران ناپذیری برای باغداران در پی خواهد داشت. آنچه در این مقاله می خوانید، گزارشی مختصر اما جامع درباره کرم “چوب خوار بادام ” است و شامل پاسخ تمام سوالاتی است که باغداران درباره این آفت باید بدانند.

کرم چوب خوار بادام 

طغیان کرم چوب خوار بادام یکی از عوامل خشکیدگی و ‌مرگ و میر نهال بادام شناخته می شود. این عامل زنده که به آن “کرم چوبخوار بادام” گفته می شود، عامل ثانویه مرگ و میر درختان است. این کرم میزبانهای بسیار زیادی دارد اما باتوجه به قرار گرفتن آن در دسته آفت های ثانویه، درختان تحت تنش میزبان اصلی جهت حمله این آفت خواهند بود. به عبارتی تا زمانی که درخت دچار ضعف مدیریتی نشده باشد، مورد حمله آفت چوب خوار قرار نخواهد گرفت.

عمده فعالیت این آفت که در بیشتر مناطق میوه‌خیز کشور مشاهده می شود، بر روی درختان هسته‌دار بوده و با آلوده کردن درختان سالم می تواند خسارت جبران ناپذیری به همراه داشته باشد.

این آفت مخرب که خشکسالی در ایجاد آن نقش اصلی را برعهده داشته است، جز آفات بسیار مخرب طبقه بندی می شود و با توجه به تغییرات اقلیمی و افزایش سطح زیر کاشت میزبان های آن در سال های اخیر، توانسته است خسارت های قابل توجهی ایجاد کند.

خسارت کرم چوب خوار

فعالیت لاروی آفت درون درخت عامل اصلی ایجاد خسارت اصلی چوب خوار بادام است. با ورود لاروها به داخل درخت، به درون آوند آبکش نفوذ می کنند و درنهایت جولان لاروها درون آوند آبکش انتقال مواد غذایی را مختل می کند.  در نتیجه درخت میزبان به مرور رمان ضعیف و ضعیفتر می شود، برگ ها کوچک می‌شوند و میوه ها ریز و بی کیفیت خواهند شد و بدین طریق این آفت مخرب می تواند درختان بزرگ را هم از پای درآورد.

ناگفته نماند که در ناحیه ورود این آفت به درخت، صمغ زدگی هم قابل مشاهده است. این بیرون زدگی صمغ هم می تواند در ضعیفتر شدن درخت و آماده کردن آن برای حمله بیشتر آفت نقش داشته باشد هم در بعضی مواقع می تواند به عنوان یک سد محافظ عمل کرده و از از ورود لارو جلوگیری کند یا باعث خفگی لاروها شود.

بیولوژی یا چرخه حیات آفت چوب خوار بادام چگونه است؟

کرم چوب خوار بادام در یک سال یک نسل را سپری می کند و زمستان را به صورت لارو یا شفیره در داخل درخت می‌گذراند. با ظاهر شدن حشرات در فصل بهار و شروع تغذیه و تخم‌گذاری آن ها، برگ درختان غذای اصلی آن ها خواهد بود. حشره ماده بر روی تنه و شاخه‌های درخت تخم گذاری می کند.  با تفریخ لاروها از تخم، لاروها از همان محل اتصال تخم به چوب وارد درخت می‌شوند و خودشان را به درون جوب می رسانند و خسارت خود را ایجاد می‌کنند. در ادامه چرخه حیات این آفت، آن ها با ساختن خانه شفیرگی در قسمت عریض دالانی که در داخل درخت ایجاد کرده‌اند زمستانگذرانی می کنند. ‌

مبارزه با کرم چوب خوار

تغییرات اقلیمی و اکولوژیکی افزایش جمعیت کزم چوبخوار بادام را در پی داشته است. همچنین افزایش سطح زیر کشت درختان میزبان و عدم شناخت کافی کشاورزان از نحوه کنترل این آفت، باعث شده است که این آفت در سالهای اخیر به حالت طغیانی در آید و خسارت جبران‌ناپزیری به باغات وارد آورد.

نکته بسیار مهم در مبارزه با کرم چوب خوار این است که حشرات کامل یا سوسک های بالغ طی مدت ۶ ماه به طور تدریجی تخم ریزی می کنند و این تخم ها در طی یک مدت زمان طولانی و به تدریج تفریخ می شوند.

به عنوان مثال ممکن است آخرین تخم ریزی های حشرات کامل روی ترک های تنه یا شاخه درخت هنگامی باشد که تخم های قدیمی تر در مرحله لاروی یا حتی پیش شفیرگی قرار داشته باشند.

شناخته بودن تمام مراحل زندگی این آفت در کنار کنترل شیمیایی حشرات (حشرات کامل در ۶ ماهه اول سال ظاهر می شوند و به دلیل وجود بعضی خطرات، امکان استفاده از سم در هر زمانی امکان پذیر نیست) و همچنین فعالیت لاروها و شفیره ها در ناحیه کامبیوم که از تاثیر سم در امان هستند باعث می شود که عملا امکان کنترل کرم چوب خوار با مبارزه شیمیایی وجود نداشته باشد. به همین دلیل پیشگیری و مبارزه زراعی اهمیت زیادی  در کنترل کرم چوب خوار بادام خواهد داشت.

پیشگیری:

استفاده از ارقام مقاوم

مدیریت بهداشت و زراعی باغ

مبارزه زراعی:

آبیاری منظم: کم آبی، درختان را در مقابل کرم چوب خوار آسیب زا می کند.

کود دهی : تغذیه اصولی، درختان را در مقابل حمله آفات چوب خوار محافظت می کند.

هرس کردن: هرس شاخه‌های آسیب دیده و خشک شده باعث کاهش جمعیت آفت شده و  باعث می شود که مواد غذایی بیشتری به دیگر شاخه ها برسد. با این حال توجه بفرمایید که زیاده روی در هرس درختان باعث می شود که کرم چوب خوار بیشتر در مناطقی که در معرض مستقیم آفتاب قرار دارند، خسارت وارد کند.

فاصله مناسب کاشت: فاصله زیاد کاشت باعث افزایش تبخیر سطحی می‌شود و درختان را نسبت به حمله آفت چوب خوار حساس می کند.

کنترل شیمیایی

کنترل شیمیایی تنها مخصوص حشرات کامل است. بنابراین با توجه به ظهور تدریجی حشرات کامل و همچنین به دلیل مسائل و ‌مشکلات زیست محیطی امکان استفاده طولانی مدت از سم وجود ندارد. درنتیجه باید گفت که استفاده از سم در کنترل این کرم نقش بسیار کم رنگی ایفا می کند.

توجه:

با توجه به اینکه کرم چوب خوار بادام در طی سالیان مستمر اکنون به حالت طغیانی درآمده است، امکان نابودی آن در یک فصل زراعی وجود ندارد و انجام روش های یادشده درچند سال پی در پی برای کنترل الزامی می باشد. 

جمع بندی

بدون شک یکی از مهم ترین نکات در نگهداری از باغ بادام، حافظت از درختان در برابر انواع بیماری‌ها و آفات است. اثرات برخی از بیماری‌ها و آفات می تواند حتی پس از بهبود کامل بیماری و یا از بین رفتن آفات، به طور کامل از بین نرود و در نتیجه بر کاهش میزان محصول دهی و کیفیت آن اثر داشته باشد. از این رو یک باغدار با تجربه همواره باید به انواع آفات و بیماری‌ها آگاهی داشته باشد.

پالیزنهال بزرگترین مرکز تولید و عرضه و فروش انواع ارقام نهال بادام و گردو و سایر ارقام میوه سازگار با کلیه شهرهای ایران میباشد. این مرکز دارای مدارک معتبر و رسمی از جمله شناسنامه معتبر، گواهینامه رسمی و مجوز از جهاد کشاورزی و موسسه ثبت نهال و بذر میباشد. برای خرید نهال بادام از نهالستان پالیز با ما به صورت آنلاین؛ تلفنی و یا حضوری در ارتباط باشید. جهت کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان فروش نهالستان در تماس باشید.