1/5 - (1 امتیاز)

آفت کرم سفید ریشه خوار؛ یکی از آفات جهانی است. که میتواند باعث خشک شدن درختان بزرگسال نیز بشود. این آفت تا 3 سال در خاک مخفی شده و با تغذیه از ریشه درختان میتواند باعث بروز آسیب به آنها و ضعیف نمودن درخت بشود. در این مطلب قصد داریم تا روش شناسایی و پیشگیری با این آفت را شناخته و از نحوه مبارزه با آن آگاه شویم. پس با ما همراه باشید.

کرم سفید ریشه خوار

کرم سفید ریشه خوار 1 نسل را در 3 سال سپری میکند. یعنی از زمان تخم گذاری تا رسیدن به مرحله لارو 3 سال را در خاک باقی میماند.

لاروهای سن 1 در عمق کف هستند و از ریشه گیاهان یکساله و علف هرز تغذیه میکنند. لاروهای سن 2 و 3 نیز از ریشه درختچه‌ها و درختان تغذیه میکنند. این آفت 3 سال در خاک میماند و باعث ضعیف شدن درختان و یا مرگ آنها خواهد شد. بیشترین میزان خسارت این آفت مربوط به مرحله لارو است. تعداد 3 عدد لارو برای خشک کردن یک درخت بزرگ کافی است.

لارو سن آخر بعد از پایان سال سوم از خاک خارج شده و تبدیل به شفیره شده و در نهایت در اواخر ماه خرداد تبدیل به حشره کامل میشود. این حشرات با یکدیگر جفتگیری نموده و حشرات ماده مواد آلی را برای تخم گذاری ترجیح میدهند. یعنی این حشره تخم‌ها را در مواد آلی قرار میدهد. پس از گذشت 3 هفته نیز لاروها خارج شده و باعث ایجاد خسارت میشوند.

زمستان گذرانی لاروها هرساله در خاک است.

مبارزه با کرم سفید ریشه خوار

ااز آنجایی که تخم گذاری این آفت در لابلای مواد آلی انجام میشود. یعنی در صورت وجود کود دامی (سرشار از مواد آلی) در باغ به صورت دپو شده، حشره در میان کود تخم گذاری انجام خواهد داد. بنابراین برای مبارزه با کرم سفید ریشه خوار و جلوگیری از تخم گذاری و تکثیر این آفت؛ نباید کود دامی به صورت دپو شده در باغ وجود داشته باشد. همچنین برای خاک نیز باید از کود دامی پوسیده استفاده کنید.

کنترل و مقابله با کرم سفید ریشه خوار در دو سطح انجام میشود:

  • سطح اول در زمان وجود حشره کامل

  1. استفاده از تله نوری
  2. تکان دادن درخت در طول روز
  • سطح دوم در زمان وجود لارو

  1. شخم عمیق و بیل کاری پای درخت
  2. یخ آب زمستانه
  3. کنترل علف هرز
  4. خرده شیشه و براده آهن

حشرات کامل به نور جذب میشوند. بنابراین استفاده از تله‌های نوری میتواند موثر باشد.

این حشرات در ساعات گرم روز در کنار شاخه درختان پناه میگیرند تا استراحت کنند. با قرار دادن پارچه در زیر درخت و تکان دادن آن؛ حشرات کامل روی پارچه میوفتند و شما میتوانید آنها را جمع آوری کنید. به این ترتیب باعث کاهش جمعیت این آفت خواهید شد. در فصل پاییز و بهار پای درختان را بیل کاری کنید.

در هنگام کاشت نهال از خرده شیشه استفاده کنید. وجود خرده شیشه در خاک میتواند بدن لارو را زخمی کند. تا از این طریق باکتری‌ها و قارچ‌های موجود در خاک وارد بدن آفت شده و در بدن او عفونت ایجاد نمایند. و در نهایت باعث نابودی لارو بشوند.

برای کنترل لاروها لازم است تا بیل کاری پای درختان را به خوبی انجام دهیم. در اواسط ماه اردیبهشت در وسط روز (از ساعت 12 الی 14 ظهر) یک آبیاری سنگین انجام دهیم. سپس در زمانی که آب در حال فروکش نمودن است (حدود 2 ساعت پس از آبیاری) از سم استفاده میکنیم.

نکته: استفاده از سم گرانول در این مرحله میتواند موثر باشد.

البته لازم است بدانید آفت کرم سفید ریشه خوار به تدریج کنترل میشود. برای کنترل کامل این آفت باید از این روش‌ها به صورت تلفیقی استفاده نمایید.

جمع بندی

آفت کرم سفید ریشه خوار یکی از آفات خطرناک درختان میوه است. که وجود 3 عدد لارو در خاک میتواند یک درخت بزرگ و قوی را از پای دربیاورد. از این رو همواره باید با استفاده از روش‌های پیشگیری؛ مراقب حمله این دسته از حشرات و آفات به باغمان باشیم. همچنین در صورت حمله این دسته از آفات با استفاده از سموم مخصوص و به روش صحیح، به مقابله با آنها بپردازیم.

برای کسب اطلاع از نحوه استفاده از تله و سموم مخصوص مقابله با آفت کرم سفید ریشه خوار با مشاوران ما در نهالستان پالیز در تماس باشید.

نهالستان پالیز با مدیریت جناب آقای سعید قاسمی بزرگترین مرکز تولید و عرضه و فروش نهال و انواع ارقام نهال میوه واقع در شمال غربی کشورمان میباشد. این نهالستان دارای کلیه مجوزهای معتبر و قانونی از جهادکشاورزی بوده و بهترین نهال گردو و نهال میوه را برای کاشت در سرتاسر شهرهای کشورمان تولید میکند. برای خرید نهال از سایت پالیز نهال با کارشناسان ما در ارتباط باشید.