Rate this post

یکی از آفاتی که باعث ضعیف شدن همه ارقام درختان میشود؛ آفت شپشک واوی است. این آفت میزبان‌های زیادی دارد و روی درختان زیادی خسارت ایجاد میکند. در واقع با ضعیف کردن درختان؛ عمکلرد آنها را کاهش داده و در نتیجه باعث مرگ درختان خواهد شد. شپشک واوی یک آفت سپردار است. که از شیره درخت تغذیه مینماید. اگر قصد دارید تا این آفت را بیشتر بشناسید با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

آفت شپشک واوی چیست؟

آفت شپشک واوی در سال 2 نسل دارد. نسل اول در اردیبهشت ماه و نسل دوم در ماه مرداد است. این آفت فصل پاییز و فصل زمستان را به صورت تخم و در زیر سپر شپشک ماده سپری میکند. با آغاز ماه اردیبهشت با رسیدن هوا به درجه حرارت مناسب روزانه؛ تخم‌ها تفریق شده و پوره‌ها از زیر سپر خارج میشوند. حدود 48 ساعت آفت در دوره سرگردانی قرار دارد. سپس برروی شاخه‌ها مستقر میشود. آفت در دوره سرگردانی جفتگیری نموده و پس از آن بتدریج در اطراف بدن خود سپر محکم و ضد آبی ساخته و تخم‌ها را برای نسل بعدی نگه میدارد.

آفات بالغ و پوره‌ها با تغذیه از شیره گیاه باعث ضعیف شدن و حتی مرگ درختان خواهند شد.

علائم آفت شپشک واوی

تشخیص علائم آفت شپشک واوی ساده است. پس از حمله این آفت درختان ضعیف میشوند. شپشک‌ها روی شاخه‌های یکساله قرار میگیرند. سپس به سایر بخش‌های درخت حمله میکنند. وجود این شپشک‌ها برروی برگ باعث زرد شدن برگ‌ها و عدم رشد آنها در نتیجه کوچک شدن برگ‌ها خواهد شد. همچنین آنکه وجود آفت شپشک جلوی رشد میوه‌ها را گرفته و میوه‌ها کوچک میمانند. روی سطح میوه‌ها ناصاف میشود. در واقع شپشک‌ها با تغذیه از شیره گیاهی باعث ضعیف شدن کلی درخت خواهند شد.

کنترل و مبارزه با شپشک واوی

برای کنترل و مبارزه با شپشک واوی بهتر است بدانید این آفت مناطق خنک و مرطوب و سایه دار را میپسندد. با یک هرس مناسب در تاج تهویه مناسبی ایجاد نمایید. به این ترتیب شرایط مساعد برای رشد این آفت را از بین میبرید. مدیریت تغذیه و مدیریت باغی یکی از مهم ترین اقدامات پیشگیرانه برای این آفت به شمار میرود

هرس شاخه‌های آلوده درختان گردو در فصل زمستان انجام میشود. این آفت در ابتدا برروی شاخه‌های یکساله است و به تدریج به سمت تنه اصلی میرود. برای از بین بردن این آفت در فصل زمستان میتوان از روغن ولک به همراه یک سم فسفره تماسی و ادجوانت استفاده نمود.

این ترکیب مانع از تنفس (خفگی) آفت شده و از این طریق جمعیت آفت را کاهش میدهد. برس کشیدن روی محل آلودگی میتواند به کنترل و کاهش آفت کمک کند.

در طول فصل و در زمانیکه هر دو نسل وجود دارند. (ماه اردیبهشت و ماه مرداد) لازم است تا پیش آگاهی‌ها را دنبال نمایید. و همچنین میتوانید با بستن یک پارچه مشکی به دور شاخه و بازدید آن از وجود آفت آگاه شوید. این آفات برروی پارچه مشکی مانند شوره سر هستند. به محض مشاهده آفات لازم است تا اقدامات متقابل از جمله سمپاشی را آغاز نمایید.

سمپاشی در این زمان با استفاده از روغن تابستانه + سم سیستمیک انجام میشود. ( 2 مرتبه و با فاصله 1 هفته)

در دو مرحله در طول فصل یکی در اردیبهشت ماه و دیگری در ماه مرداد برروی درختان سمپاشی کنید.

جمع بندی

آفت شپشک واوی یکی از آفت شناخته شده برروی کلیه ارقام میوه است. این آفت با حمله به درخت با تغذیه از شیره گیاه آن را ضعیف نموده و سپس باعث مرگ درخت خواهد شد. پس از انجام اقدامات پیش آگاهی به محض مشاهده آفت به مقابله با آن بپردازید. سمپاشی درختان یکی از بهترین روش‌های مبارزه با این آفت خواهد بود. برای کسب اطلاعات بیشتر شما باغداران محترم میتوانید با ما در نهالستان پالیز در تماس باشید.

نهالستان تخصصی پالیز بزرگترین تولید کننده انواع ارقام نهال گردو و نهال میوه در شمال غربی کشور (شهر میاندوآب) است. این مرکز با بهره گیری از دانش تخصصی کارشناسان و با توجه به آخرین یافته‌های باغداری و کشاورزی اقدام به تولید و عرضه و فروش نهال گردو نموده است.

برای کسب اطلاعات بیشتر؛ خرید نهال و یا آگاهی از قیمت نهال با ما در نهالستان پالیز به صورت تلفنی؛ آنلاین و حضوری در ارتباط باشید.