آفت سرشاخه خوار هلو یکی از آفات قدیمی و خطرناک درختان بادام به حساب میاید. این آفت با آسیب مستقیم به مغز بادام؛ کیفیت محصولات را مورد حمله قرار میدهد. همچنین با وارد آوردن آسیب و تغذیه از شاخه های سبز و جدید درختان و ریزش میوه و از بین بردن رشد انتهایی شاخه؛ به درختان بادام خسارات جبران ناپذیری را وارد میسازد. از این رو یکی از آفات مهم و خطرناک در درختان بادام به حساب میاید.

خسارت آفت سرشاخه خوار هلو

رژیم غذایی این آفت چوبخواری و میوه خواری است. خسارت آفت سرشاخه خوار هلو به 3 طریق است:

  • تغذیه آفت از جوانه ها و شکوفه های باز شده.
  • تغذیه آفت از شاخه ها و جوانه ها.
  • تغذیه آفت از میوه بادام.

چرخه زندگی آفت سرشاخه خوار هلو

آفت سرشاخه خوار هلو فصل زمستان را به صورت لارو سن 2 در داخل جوانه ها زندگی میکند. در فصل بهار و زمانیکه جوانه ها متورم شدند، لارو وارد غنچه شده و از آنها تغذیه میکند. و فضولات خود را در محل ورودی قرار میدهند. این یکی از نشانه های وجود این آفت به حساب میاید.

در پایان ریزش گلبرگ ها؛ به سرشاخه های جوان حمله میکنند. تغذیه لارو معمولا از طرف بالا به سمت پایین شاخه است. و در قسمت های سخت و خشبی شاخه؛ آن را ترک میکند. سرشاخه آلوده به سمت پایین خم شده و پژمرده و در نهایت خشک میشود.

سپس آفت، سرشاخه را ترک نموده و به سمت میوه های نارس میرود. و باعث ریزش میوه خواهد شد. سپس از میوه خارج شده و در داخل کلوخه های خاک و یا برگ های مرده تبدیل به شفیره میشود.

کنترل سرشاخه خوار هلو

برای کنترل سرشاخه خوار هلو توصیه می کنیم از روش هایی که در ادامه معرفی شده

  1. حساسیت ارقام مختلف بادام در برابر این آفت متفاوت است. بنابراین میتوانید از ارقام مقاوم تر در باغ بهره ببرید.
  2. برای کنترل فرم زمستان گذران این آفت نیز میتوانید برنامه های کنترل فصل خواب را به کار ببرید. مثلا میتوانید از روغن ها به همراه حشره کش ها استفاده کنید.
  3. هرس زمستانه نیز میتواند موثر باشد. در زمان هرس زمستانه، آفت به صورت لارو سن 2 در داخل سرشاخه ها است. بنابراین هرس درختان باید با دقت و زیر نظر افراد خبره و متخصص قرار بگیرد. تا خسارت کمتری به بار درختان وارد شود.
  4. هرس سبز نیز بسیار موثر است. چراکه در آن زمان شاخه های آلوده کاملا قابل شناسایی هستند.
  5. همچنین میتوانید برای کنترل این آفت از تله های فرمونی در اواخر ماه اسفند استفاده کنید. با استفاده از تله های فرمونی جنسی زمان دقیق سمپاشی مشخص خواهد شد. تله های فرمونی حتما باید تحت نظر افراد متخصص انجام شود. برای این کار باید 1 تا 2 تله در ارتفاع 1.5 تا 2 متری از سطح زمین در محل سایه انداز درخت نصب شود. نصب این تله روی درخت موازی با جهت باد غالب است.
  6. در زمان شکوفه زنی درختان از سموم حشره کش استفاده کنید. توجه کنید که در این زمان نباید از سمی استفاده کنید که اثر مخربی برروی زنبورهای عسل میگذارد. بهترین سم در زمان شکوفه زنی Bacillus Thuringiensis (باسیلوس تورنجینسیس) میباشد. مرحله اول سمپاشی در زمان شکوفه کامل و مرحله دوم آن در زمان ریزش گلبرگ ها میباشد.
  7. اگر میزان خسارت این آفت بسیار بالا بوده و اقدامات بالا موثر واقع نشد. براساس روند شکار تله های فرمونی و پیش آگاهی میتوان اقدام به مبارزه شیمیایی با این آفت نمود.
  • بهترین زمان سمپاشی برای نسل اول در مرحله صورتی شدن غنچه ها و مرحله ریزش گلبرگ ها است.
  • و بر علیه نسل دوم این آفت باید در اواسط تیر ماه اقدام نمایید. در زمانی که میوه های قیسی شروع به تغییر رنگ میکنند. بسته به منطقه و تعداد نسل آفت در هر منطقه و میزان خسارت آفت، ممکن است بیش از یکبار نیاز به سمپاشی با ترکیبات فسفره نفوذی داشته باشید.
  1. مورچه ها از لاروها موجود در درخت تغذیه میکنند. و یکی از دشمنان طبیعی این آفت به حساب میایند.

جمع بندی

همانطور که دانستید آفت سرشاخه خوار هلو با تغذیه از بافت های مختلف درخت بادام باعث بروز خسارات فراوان به درخت خواهد شد. از این رو باید با استفاده از اقدامات پیشگیرانه و محافظی از درختان در برابر حمله این آفات مراقبت نمایید. همچنین در صورت حمله احتمالی این افت باید اقدامات مبارزه ای با آن را زیر نظر افراد متخصص و خبره آغاز نمایید.

متخصصین بیماری شناسی و آفت زدایی ما در نهالستان پالیز همه روزه آماده ارائه مشاوره، تشخیص و مبارزه با بیماری و آفات به شما باغداران محترم میباشند. کافیست با ما به صورت آنلاین؛ تلفنی و یا حضوری در ارتباط باشید.

نهالستان پالیز زیر نظر جناب آقای سعید قاسمی بزرگترین مرکز تخصصی تولید و فروش انواع ارقام نهال بادام و میوه به سرتاسر کشورمان میباشد. برای کسب اطلاعات بیشتر شما باغداران محترم میتوانید سایر مقالات ما را در سایت پالیز مطالعه فرمایید.