Rate this post

سوسک شاخک بلند رزاسه یکی از مهم ترین دشمنان درختان بادام به حساب میاید. این سوسک با حمله به درختان بادام باعث ضعیف شدن؛ خشکی؛ پوک و پفکی شدن شاخه و خشکی برگ‌های جوان میشود. با گسترش این افات برروی درخت بادام میتواند باعث مرگ درختان بادام نیز بشود. در این مطلب قصد داریم تا مهم ترین روش شناسایی و مقابله با سوسک شاخک بلند رزاسه برروی درختان بادام را بررسی کنیم. پس با ما تا انتهای مطلب همراه باشید.

سوسک شاخک بلند چیست؟

سوسک شاخک بلند رزاسه به درختان خانواده رزاسه حمله ور میشود. عمده خسارت این آفت مربوط به مرحله لاروی آن است. لاروها به سرعت درون تنه و شاخه‌های میزبان تونل ایجاد میکند. و درون چوب را به صورت پوک و پفکی درمیاورند. این کار باعث میشود که در اثر فشار و یا حتی باد؛ شاخه‌ها بشکنند. همچنین با پوک کردن درون چوب‌ها؛ آوندهای تغذیه درخت را از بین برده و درخت را ضعیف میکند.

بیولوژی سوسک شاخک بلند رزاسه

حشرات ماده یک سوراخ قیفی شکل و یا یک شکاف را در محل آوند آبکش ایجاد نموده و تخم‌هایشان را به صورت انفرادی درون آن قرار میدهند. زمانیکه لاروها از تخم خارج شدند، از محل آوند آبکش تغذیه میکنند. لاروهای بزرگتر وارد چوب شده و در آن دالانی به طول 10 الی 30 سانتی متر ایجاد میکنند.

در انتهای تونل یک اتاقک و یا خانه شفیرگی ایجاد میکنند. و با اقامت در آن تبدیل به شفیره میشوند. و سپس تبدیل به حشره کامل میشوند. پس از ظهور حشرات کامل، یک سوراخ به قطر 1 سانتیمتر در انتهای دالان ایجاد نموده و از آن محل خارج میشوند. حشرات کامل دوره ای از بلوغ را طی میکنند و در ابتدا کمی تنبل بوده و نمیتوانند از میزبان دور شوند. به همین دلیل در همان درخت در نزدیکی خانه خود ساکن شده و از قسمت‌های بالایی درخت از جمله پوست و شاخه‌های جوان و برگ‌ها و دمبرگ‌ها تغذیه میکنند.

این آفت در سال 1 نسل دارد و زمستان تا اواسط بهار را به صورت لارو درون شاخه و یا تنه درختان سپری میکند.

علائم وجود سوسک شاخک بلند رزاسه

از علائم وجود سوسک شاخک بلند زراسه می توان به پژمردگی برگ‌های سرشاخه‌ها شناسایی اشاره کرد.

مبارزه با سوسک شاخک بلند رزاسه

روش های زیادی برای مبارزه با سوسک شاخک بلند رزاسه وجود دارد که در ادامه بیان می کنیم.

آب و اثرات آن در جلب آفت

آب در جلب حشرات چوبخوار نقش بسیار مهمی دارد. مشاهدات نشان میدهد؛ حشرات چوبخوار از جمله سوسک شاخک بلند رزاسه به رطوبت علاقه دارند. بنابراین احتمال وجود این آفت در مناطق با رطوبت نسبی بالا؛ بیشتر است.

آفتاب و اثر آن در جلب آفت

همچنین در مناطقی که افتاب به شدت میتابد. حمله این افات محتمل تر است.

آفتاب به 2 صورت میتواند برای این آفات مفید باشد.

  1. با حرارت زیادی که تابش شدید آفتاب در نسوج گیاهی ایجاد میکنند؛ باعث جذب حشرات چوبخوار که حرارت دوست هستند؛ میشود.
  2. همچنین آنکه وجود آفتاب میتواند باعث تبخیر سطحی در خاک و گیاه شود. این عامل جریان شیره گیاهی و انجام عملیات فیزیولوژیکی گیاه را مختل میکند. و باعث جلب حشرات چوبخوار به درختان خواهند شد.

آبیاری منظم میتواند تاثیر زیادی در پیشگیری از حمله آفت چوبخوار رزاسه برروی درخت بادام داشته باشد.

تقویت درختان و خاک نیز یکی از عوامل جلوگیری از حمله این آفت به حساب میاید.

برای مقابله با گسترش این آفت در سرتاسر باغ باید شاخه‌های آلوده را هرس و معدوم کنید.

سمپاشی با سموم سیستمیک و نفوذی

سمپاشی درختان برای مقابله با این آفات باید به صورت سیستمیک و نفوذی انجام شود. سمپاشی فقط برروی لاروهای سن پایین موثر است.

تله گذاری

حشرات کامل به گلهای سفید جلب میشوند. از این رو میتوان از این گلها به خصوص ازمک (Cardaria Draba) به عنوان تله برای جذب سوسک شاخک بلند رزاسه استفاده نمود. یعنی میتوان با استفاده از گلهای سفید این حشرات را به صورت گروهی جمع آوری و نابود نمود.

جمع بندی

سوسک شاخک بلند رزاسه با حفر تونل درون شاخه‌ها و تنه باعث از بین بردن آوند آبکش و اختلال در تغذیه گیاه میشود. همچنین وجود تونل باعث پفکی و پوک شدن چوب شده و در نتیجه در اثر باد و یا کوچکترین فشاری شاخه میشکند. این آفت از طریق پژمردگی برگ‌های سرشاخه شناسایی میشود. برای پیشگیری از حمله این آفت نیز باید درختان را به خوبی تغذیه و آبیاری نمایید.

در صورت وجود هرگونه سوال در شناسایی و مقابله با آفت سوسک شاخک بلند رزاسه و یا سایر آفات و بیماری‌های درخت بادام؛ با کارشناسان گیاه پزشکی ما در نهالستان پالیز به صورت تلفنی؛ آنلاین و حضوری در ارتباط باشید.

نهالستان پالیز بزرگترین مرکز تولید و فروش  و خرید نهال بادام  و سایر ارقام میوه واقع در شمال غربی کشور؛ شهر میاندوآب میباشد.

برای ارتباط با مشاوران ما در دفتر مرکزی نهالستان پالیز با ما در تماس باشید.