Rate this post

آفت مگس پوست خوار یکی از آفات شایع در باغ‌های گردو به شمار میاید. که با آسیب به پوسته میوه و برگ‌ها؛ باعث کاهش کیفیت میوه و افت باردهی در درختان خواهد شد. در این مطلب قصد داریم تا بیشتر درباره این آفت بدانیم. پس با ما همراه باشید.

مهم ترین علائم افت مگس پوست خوار گردو چیست؟

مگس پوست خوار گردو یکی از آفات بسیار مهم در درختان گردو به شمار میاید. این آفت باعث سیاه شدن پوسته گردو شده و همچنین روی کیفیت مغز نیز تاثیرگذار است. درصورت وجود آلودگی زیاد، خسارات شدیدی را به باغ وارد میسازد.

چرخه حیات آفت مگس پوست خوار گردو

آفت مگس پوست خوار گردو در ظاهر و شیوه زندگی بسیار شبیه به مگس گیلاس است. این آفت در سال 1 نسل دارد. و دوره پرواز اصلی آن در فصل تابستان است. تعداد محدودی از این مگس‌ها تا اواخر پاییز در باغ دیده میشوند. زمانیکه این آفت تخم گذاری خود را روی پوست میوه گردو به انجام میرساند. و لاروها پس از تفریخ در داخل پوست میوه زندگی میکنند. خسارت اصلی آنها آغاز میشود. به محض خروج لاروها از تخم؛ از پوسته سبز رنگ میوه تغذیه میکنند. پوسته سبز رنگ به حالت خمیری نرم و سیاه درمیاید.

گاها بیش از 25 عدد لارو به یک میوه حمله نموده و از آن تغذیه میکنند. این مورد خسارت شدید این آفت را نشان میدهد. پس از تغذیه؛ لاروها روی زمین میوفتند و وارد خاک میشوند. تا وارد دوره بعدی زندگیشان بشوند. این لاروها تا تابستان سال بعد در خاک باقی میمانند. سپس تبدیل به مگس میوه شده و از خاک بلند میشوند. تا دوباره روی میوه تخم گذاری کنند.

خسارات آفات مگس پوست خوار گردو

در حالت کلی این آفت به برگ و تنه و ریشه خسارتی وارد نمیسازد. و تنها از پوسته سبز رنگ میوه تغذیه میکند. در ابتدا برروی پوسته لکه‌هایی را ایجاد میکند. این لکه‌ها محل تخم گذاری آفت هستند. زمانیکه لاروها تفریخ شدند باعث لهیدگی و سیاه و نازک شدن گردو میشوند. همچنین این لاروها مانع از وزن گیری مغز گردو خواهند شد. و سپس لاروها با تغذیه از پوسته به میوه خسارت وارد میکند. پوسته آسیب دیده محل مناسبی برای حمله سایر قارچ‌ها را نیز فراهم میسازد.

پیشگیری و کنترل آفت مگس پوست خوار گردو

تاکنون روش‌های زیادی برای مبارزه و کنترل این افت معرفی نشده است. البته استفاده از تله‌های چسبنده زرد رنگ در باغ‌هایی که ارتفاع درختان زیاد نیست، میتواند موثر واقع شود. از این تله‌ها به منظور ردیابی و شکار این افت استفاده میشود. به این ترتیب از طغیان آفت پیشگیری خواهیم نمود. و در مراحل بعدی به سمپاشی درختان بپردازیم. به محض مشاهده این مگس‌ها باید با استفاده از حشره کش و به فاصله 1 هفته اقدام به سمپاشی درختان نماییم.

یکی از مهم ترین روش‌های کنترل این آفت؛ پیشگیری از پایه گذاری جمعیت اولیه این آفت است. بنابراین سمپاشی درختان باید به موقع انجام شود.

جمع بندی

همانطور که دانستید وجود آفت مگس پوست خوار در باغ علاوه بر کاهش کیفیت محصول، به کاهش باردهی درختان نیز منجر میشود. بنابراین باید با انجام اقداماتی از بروز این آفت در باغ پیشگیری نموده و به محض مشاهده در باغ با استفاده از روش‌های توصیه شده به مبارزه علیه این آفات بپردازیم.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره افات و بیماری‌های درختان گردو میتوانید همه روزه با کارشناسان گیاهشناسی ما در نهالستان پالیز به صورت تلفنی، آنلاین و حضوری تماس بگیرید.

نهالستان پالیز با مدیریت جناب آقای سعید قاسمی؛ بزرگترین مرکز تولید و عرضه و فروش نهال گردو در کشورمان است. این نهالستان در شمال غرب کشور و شهر میاندوآب قرار دارد. و کلیه ارقام نهال گردو مناسب برای تمامی شهرهای کشور را به صورت اصلاح شده و پایه پیوندی و بذری؛ تولید میکند.

به همراه کلیه ارقام نهال گردو کارت گارانتی 2 ساله؛ گواهی عاری از آفت، کارت سلامت؛ شناسنامه نهال نیز ارسال خواهد شد.

برای خرید نهال گردو و یا کسب اطلاع از نحوه مبارزه با بیماری‌ها و آفت با ما در ارتباط باشید.