شته‌ها یکی از مهم ترین دشمنان درخت بادام به حساب میایند. این شته‌ها با حمله به میزبان از شیره گیاهی تغذیه نموده و باعث بروز خسارت برروی برگ، شاخه و میوه درختان خواهند شد. متاسفانه امروزه شته مولد پیچیدگی برگ بادام در برخی از باغ‌های بادام در کشورمان دیده شده است. که باعث بروز نگرانی اغلب باغداران گردیده است. در این مطلب قصد داریم تا روش شناسایی و مبارزه با این آفت را به طور کامل بررسی نماییم.

تشخیص شته مولد پیچیدگی برگ بادام

میزبان اصلی شته پیچیدگی برگ بادام؛ درختان هلو هستند. اما این آفت در تمامی مناطق کشور وجود دارد و تخشخیص شته مولد پیچیدگی برگ بادام سخت نیست. این شته روی درختان بادام نیز دیده میشود وآفت شته مولد پیچیدگی برگ بادام؛ با حمله به درخت میزبان باعث پیچیدگی برگ و کاهش سطح فتوسنتز گیاه میشود. در اثر حمله این آفت برگ دچار نکروز و زردی شده و ریزش پیدا میکند.

چرخه حیات شته مولد پیچیدگی برگ بادام

شته مولد پیچیدگی برگ بادام قدرت تکثیر و رشد بالایی دارد. و جزو آفات 2 میزبانه به حساب میاید. چرخه حیات شته مولد پیچیدگی برگ بادام زمستان را به صورت تخم‌های سیاه و براقی برروی شاخه‌ها و تنه سپری میکند. در اوایل فصل بهار پوره‌ها برروی سرشاخه‌ها مستقر میشوند. و خسارت وارد میکنند. آفت شته مولد پیچیدگی برگ؛ چندین نسل را برروی میزبان اول سپری میکند. تا زمانیکه به فرم بالدار تغییر شکل پیدا کند. و با مهاجرت روی میزبان بعدی، روی درخت میزبان خسارت وارد میکند.

خسارت شته مولد پیچیدگی برگ بادام

شته مولد پیچیدگی برگ بادام استایلت زننده مکنده دارد؛ و آن را درون بافت میزبان وارد میکند. با این کار علاوه بر تغذیه از شیره گیاهی؛ باعث انتقال ویروس‌های بیماری زا به درختان خواهد شد.

این آفت از شیره موجود در آوند آبکش تغذیه میکند. در تراکم بالای این آفت‌ها باعث پیچیدگی و ریزش زودتر از موعد برگ‌ها میشوند. در حالت کلی خسارت شته مولد پیچیدگی برگ بادام  باعث خواهد شد که گلها و میوه قادر به رشد نباشند. به طور عمومی رشد گیاه متوقف میشود. و کیفیت محصول کاهش میابد. همچنین تغذیه شته باعث به وجود آمدن تنش آبی به درختان خواهد شد.

دشمنان طبیعی این آفت کفشدوزک‌ها هستند. و مورچه‌ها با این آفت یک ارتباط همزیستی دارند.

کنترل شته مولد پیچیدگی برگ بادام

استفاده از سیلیس میتواند به کاهش خسارت و کنترل شته مولد پیچیدگی برگ بادام این آفت کمک کند. زیرا باعث خشبی شدن بافت برگ‌ها خواهد شد.

این آفت یک شیره برروی برگ‌ها ایجاد میکند. و قبل از سمپاشی حتما باید درخت را با صابون‌های مخصوص محلول پاشی شستشو داده شود. این کار باید به گونه ای انجام شود که شیره به صورت کامل از برگها پاک شود.

سپس میتوانید از حشره کش‌های سیستمی استفاده کنید.

جمع بندی

خوشبختانه امروزه بهترین روش‌های مبارزه با آفات و بیماری‌های درخت بادام؛ با توجه به نوع آفت و بیماری مشخص و به باغداران اعلام میشود. تا باغداران بتوانند درختانی سالم و پر محصول پرورش دهند. برای شناسایی و مبارزه اصولی با این آفات و بیماری‌ها شما باغداران محترم میتوانید با متخصصین گیاه پزشکی ما در نهالستان پالیز تماس بگیرید. متخصصین ما با شناسایی نوع آفت و بیماری؛ بهترین روش مبارزه و سمپاشی را به شما معرفی خواهند نمود.

برای ارتباط با ما کافیست به صورت آنلاین؛ تلفنی و حضوری با ما در نهالستان پالیز تماس بگیرید.

نهالستان پالیز با مدیریت جناب آقای سعید قاسمی دارای بیش از نیم قرن تجربه موفق در حوزه تولید و فروش انواع ارقام نهال میوه و نهال بادام؛ دارای شناسنامه معتبر و تاییدیه از جهاد کشاورزی و گواهی رسمی و مجوز از موسسه ثبت نهال و بذر میباشد.

مشاوران ما آماده پاسخگویی برای مشاوره رایگان و دریافت سفارشات شما هستند. از راههای ارتباطی ما می توانید با پر کردن فرم درخواست مشاوره و یا تماس با شماره های 09144501007 و 09144501008 اقدام نمائید.