Rate this post

درخت بادام یکی از ارقام مهم و با سودآوری تجاری بسیار بالا محسوب میشود. اغلب باغداران علاقه مند به کاشت نهال بادام و بهره برداری از باغ‌های بادام هستند. یکی از معضلاتی که امروزه در اکثر باغ‌های بادام به خصوص در نواحی با آب وهوای خشک و نیمه خشک شیوع یافته است؛ آفت پوست خوار بادام است.

این آفت از آوند آبکش تغذیه نموده و باعث ایجاد اختلال در حرکت شیره نباتی میشود. این آفت باعث انتقال یک بیماری مهم به نام مرگ هلندی نارون نیز خواهد شد. در ادامه قصد داریم تا بیشتر درباره آفت پوست خوار بادام بدانیم.

آفت پوست خوار بادام

آفت پوست خوار بادام تمامی مراحل زندگی خود را به غیر از مدت کوتاهی، درون بافت درخت سپری میکند. و در آن محل، از آوند آبکش تغذیه میکند. به این ترتیب علاوه بر ایجاد اختلال در حرکت شیره نباتی باعث ایجاد بیماری مهم و خطرناکی به نام مرگ هلندی نارون خواهد شد. به این ترتیب باعث بروز خسارت در درختان میشود.

به طور کلی آفت پوست خوار بادام یک آفت ثانویه است که به درختان تحت تنش حمله میکند.

علایم پوست خوار بادام

علائم پوست خوار بادام به شکل سوراخ‌های ورودی و خروجی و ریخته شدن خاک اره در اطراف سوراخهای تنه درختان و شروع خشکیدگی درخت نمایان میشود.

از طرف دیگر با برداشتن قسمتی از پوست درخت، شبکه‌های ایجاد شده در زیر پوست مشاهده میشوند.

خسارت پوست خوار در باغات میوه ابتدا به صورت ضعف عمومی درخت و عدم جریان شیره نباتی در قسمتهای هوایی و كوچیک ماندن میوه خود را نشان میدهد. بتدریج با خشك شدن سریع شاخه‌ها؛ منجر به مرگ درخت خواهد شد.

در درختان ضعیف فرایند انتقال مواد آوند‌های درخت کند و در حجم کمتر انجام میشود. در این صورت حشره به زیر پوست نفوذ کرده و از آن تغذیه میکند.

نحوه زندگی آفت پوست خوار بادام

آفت پوست‌ خوار در سال سه نسل دارد. و فصل زمستان را به صورت لارو، در حد فاصل پوست و چوب سپری میکند.

در فصل بهار وارد مرحله شفیرگی شده و در اواسط این فصل به حشره کامل تبدیل خواهد شد. این آفت پوست درخت را سوراخ نموده و از درخت خارج میشود.

در این زمان تغذیه و جفتگیری خود را آغاز نموده و حشره ماده برای تخم گذاری در زیر پوست درخت دالان مادری ایجاد میکند.

حشرات نر دالان را تمیز نموده و حشره ماده نیز در دو طرف دالان تخم ریزی میکند.

با خروج لاروها از تخم، یک دالان عمود بر دالان مادری برای خود ایجاد میکنند. در انتهای دالان یک اتاقک شفیرگی ساخته و سپس در آن محل به حشره کامل تبدیل میشوند.

این چرخه حیات حشره تکرار میشود.

 کنترل آفت پوست خوار بادام

متاسفانه استفاده از سمپاشی برای کنترل آفت پوست خوار بادام چندانی ندارد. بنابراین مدیریت نگهداری از درختان بادام مثل آبیاری مناسب برای جلوگیری از ایجاد تنش و کوددهی درخت به منظور جلوگیری از ضعف درخت در مقابل این آفت مهم و ضروری است.

سمپاشی برای پیشگیری از آفت پوست خوار در درختان بادام:

  • ترکیب کائولن با غلظت۱۰درصد به همراه کلرپیریفوس با غلظت۱درهزار

تمامی بخش‌های تنه درختان را با این ترکیب سمپاشی کنید. سمپاشی باید 3 مرتبه در سال انجام شود.

  • اوایل ماه اسفند
  • ماه خرداد
  • اوایل ماه شهریور

سمپاشی قسمتهای هوایی درخت لزومی ندارد.

این سمپاشی‌ها بیشتر اثر دور کنندگی دارند. و ‌مانع از حمله آفت به درختان سالم خواهد شد.

تنها راه مقابله با این آفت استفاده از تله‌های فرمونی است.

جمع بندی

همانطور که اشاره شد روش‌های درمان و مبارزه با آفت پوست خوار بادام بسیار دشوار و با هزینه‌های زیادی همراه است. از این رو با کاشت ارقام مقاوم و مدیریت صحیح باغ، به افزایش قدرت رشد درخت و پیشگیری از بروز بیماری و آفت در درختان بادام کمک کنید.

پالیز نهال انواع نهال های بادام پیوندی مقاوم در مقابل آفت پوست خوار بادام را تولید و ارائه می نمایید،جهت دریافت مشاوره رایگان و استعلام قیمت نهال بادام می توانید با شماره های 09144501007 و 09144501008 در تماس باشید و یا با پر کردن فرم درخواست مشاوره کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.