Rate this post

کنه جوانه خوار بادام  علاوه بر درختان بادام به درختان آلو؛ زردآلو و هلو نیز حمله نموده و با تغذیه از جوانه‌های درخت؛ عملکرد درخت را با اختلال مواجه میکند. با تغذیه این افت، جوانه‌ها دیگر قادر به رشد نبوده و رفته رفته درخت ضعیف میشود. تا جاییکه در برخی از ارقام درختان؛ شاهد مرگ کامل درخت خواهیم بود. در این مطلب قصد داریم تا بیشتر درباره آفت کنه جوانه خوار بدانیم.

کنه جوانه خوار بادام

کنه جوانه خوار بادام در دسته کنه‌های اریوفید قرار دارد. که از بخشهای جوان درخت تغذیه میکند. همچنین باعث ایجاد گال در کنار جوانه‌ها میشود. با حمله این کنه به درختان طی ۳ تا ۶ سال درخت به طور کامل نابود میشود.

چرا برخی از باغداران موفق به کنترل این آفت نشده اند؟ 

برای مبارزه و از بین بردن یک آفت باید دقیقا بدانیم چرخه زندگی و کلونی‌های رشد آفت کجاست؟ با آگاهی از مراحل حساس زندگی افت؛ از نوع و نحوه مبارزه و سمپاشی علیه آفت اطلاعات مهمی بدست خواهیم آورد. متاسفانه برخی از کشاورزان بدون توجه به این موضوع شروع به سمپاشی آفات مینمایند. از این رو آفت به درستی کنترل نشده و فرصت کافی برای پیشروی در باغ را خواهد داشت.

تاریخچه کنه جوانه خوار آلو

آفت کنه جوانه خوار آلو بومی اروپاست. اغلب به میزبانهایی چون بادام، آلو، زردآلو و هلو حمله مینماید.

روش انتقال این آفت به وسیله باد است. وجود سایر حشرات و انتقال چوب آلوده به باغ نیز میتواند از روش‌های انتقال این افت به حساب بیایید.

چرخه حیات آفت کنه جوانه خوار آلو

آفت کنه جوانه خوار آلو در سال ۴ نسل دارد. فصل زمستان را به صورت پوره در درون گالهایی که خودش ایجاد نموده؛ سپری میکند.

این نوع کنه فقط با تغذیه از بافتهای جوان میزبان قادر به تکثیر است. بنابراین از نیمه اسفند تا نیمه اردیبهشت این کنه‌ها برای تغذیه و تکثیر از گال خارج میشوند. تعدادی از افراد ماده بالغ توسط باد یا حشرات به سایر درختان میزبان منتقل شده و برخی دیگر بر روی درخت اصلی، خود را به جوانه‌های در حال رشد میرسانند. و با تغذیه از زیر پوست جوانه‌ها دو نوع خسارت را در درختان آلو ایجاد میکنند.

۱- جوانه را تخلیه میکنند و اجازه تبدیل آن را به برگ یا میوه نمیدهند. خسارت این نوع کنه غیر قابل برگشت است و جوانه‌ها خشک میشوند.

۲- باعث تورم بافت در محل تغذیه شده و این تورم با رشد درخت همزمان بزرگتر میشود. در کنار هر جوانه یک یا چند گال تشکیل میشود. گالها چوبی شده و در زیر گال دوباره کنه‌ها تکثیر میشوند.

در طول فصل تابستان نیز چند نسل آفت زیر گال‌ها تشکیل میشود.

پیشگیری از آفت کنه جوانه خوار

آلودگی و خسارت به درختان در ارقام مختلف درختان متفاوت است.

حمله آفت کنه جوانه خوار در برخی از درختان باعث کاهش عملکرد شده و در برخی دیگر به طور کلی درختان نابود میشوند. برخی از درختان بهبود یافته و برخی دیگر نیز از ابتدا آلوده نمیشوند.

بنابراین هنگام کاشت نهال حتما از ارقام مقاوم در برابر آفات و بیماری استفاده کنید.

کنترل آفت کنه جوانه خوار

برای کنترل آفت کنه جوانه خوار (زمستان گذران) باید در فصل زمستان شاخه‌های آلوده به گال را هرس نموده و سپس انها را بسوزانید.

یک هفته پیش از تورم جوانه‌ها از روغن همراه با حشره کش استفاده کنید.

برای کنترل شیمیایی آفت کنه جوانه خوار، ابتدا پیش آگاهی جهاد کشاورزی را دنبال نمایید.

از زمان خروج کنه‌ها از گالهای قدیمی تا آغاز تشکیل گالهای جدید اقدام به سمپاشی درختان نمایید.

جمع بندی

کنه جوانه خوار آلو میزبان‌های متعددی دارد. که میتواند با حمله به آنها باعث کاهش عملکرد باغ شود. از این رو توصیه میکنیم با تهیه و کاشت ارقام مقاوم در برابر آفات و بیماری‌ها از احتمال بروز این آفات در باغ بکاهید.

مجموعه پالیز نهال بزرگترین مرکز تولید انواع ارقام نهال میوه استاندارد و شناسنامه دار برای کاشت در سرتاسر شهرهای کشور میباشد. این مرکز کلیه ارقام نهال میوه اصلاح شده با پایه بذری یا پیوندی را برای کاشت در سرتاسر نقاط کشور و همچنین ارسال به خارج از کشور تولید نموده و به همراه آنها شناسنامه معتبر و رسمی؛ گواهی عاری از آفت؛ کارت قرنطینه؛ کارت گارانتی معتبر 2 ساله و کارت سلامت ارائه میدهد.

جهت دریافت مشاوره رایگان و استعلام قیمت نهال بادام می توانید با شماره های 09144501007 و 09144501008 در تماس باشید و یا با پر کردن فرم درخواست مشاوره کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.