4 موضوع مهم که پیش از احداث باغ باید بررسی نمایید

  • عوامل محیطی
  • عوامل اقتصادی
  • انتخاب نهال
  • آماده سازی زمین و عملیات کاشت

عوامل محیطی

عوامل محیطی نیز خود متشکل از مواردی نظیر دما، آب؛ خاک، طول و عرض جغرافیایی؛ ارتفاع از سطح دریا؛ شیب، نور میباشد.

دما

هر درخت نیازمند به یک دمای مشخص و مخصوص به خود است. یعنی نیاز سرمایی و تحمل دمایی در درختان مختلف، متفاوت است. برای مثال در درختان خزان دار، درختان باید در یک دوره زمانی مشخصی در دمای بین 0 تا 7 درجه سانتیگراد قرار بگیرند. تا بتوانند در فصل بهار از خواب زمستانه بیدار شده و به شکوفه زنی بپردازند. این مدت زمان مشخص براساس نوع رقم متفاوت است. پیش از خرید نهال میوه در منطقه باغ خودتان بیشینه و کمینه دمای هوا را بررسی نموده و براساس میزان سرمای منطقه نهال میوه سازگار با باغ را انتخاب نمایید. همچنین اگر باغ شما در منطقه ای قرار دارد که احتمال سرمازدگی بهاره در آن وجود دارد؛ باید درختان دیرگل را برای باغ خریداری نمایید.

نور

یکی از مهمترین پارامترها در فتوسنتز درختان و همچنین رنگ گیری میوه ها به حساب میاید.

خاک

در این مرحله شما باید یک نمونه خاک از بخش های مختلف خاک و لایه های رویی و زیرین برداشته و با ارسال به آزمایشگاه های مخصوص خاک؛ از نوع خاک و مواد معدنی و آلی تشکیل دهنده آن آگاه شوید.

همچنین با استفاده از آزمون خاک، از مشکلات موجود در خاک نیز آگاه شده و آنها را برطرف نمایید. نوع خاک نیز در انتخاب نوع رقم تاثیر گذار است.

آب

مقادیر آب قابل دسترسی و بارندگی های سالیانه در منطقه؛ در میزان آبیاری ما موثر است. از این رو براساس میزان آب موجود در منطقه درختانی را انتخاب نمایید که تحمل بیشتر و یا کمتری در برابر خشکی و یا رطوبت از خود نشان میدهند.

ارتفاع از سطح دریا

این مورد نیز یکی از مهم ترین فاکتورهای تاثیرگذار در انتخاب و خرید نهال میوه به حساب میاید.

شیب

میوه درختان در زمین هایی با شیب جنوبی زودتر میرسد. اگر در منطقه شما احتمال سرمای دیررس بهاره وجود دارد؛ احتمال سرمازدگی درختان بیشتر است.

عوامل اقتصادی

عوامل اقتصادی دومین موضوع تاثیر گذار در احداث باغ میوه به حساب میاید. این مورد خود شامل 3 فاکتور مهم از جمله:

نیاز بازار

نیاز بازار میتواند سطح زیر کشت را در باغ شما مشخص نماید.

پسند بازار

این مورد در انتخاب نوع رقم موثر است.

دوری و نزدیکی از بازار

برای باغ هایی که از لحاظ جغرافیایی به بازار نزدیک ترند، کاهش هزینه های حمل و نقل و انبار داری و… را شاهد خواهیم بود. همچنین میوه ها در زمان کوتاهتری به بازار رسیده و تازه تر خواهند بود.

انتخاب نهال

با توجه به نکاتی که پیشتر به آنها اشاره شد؛ نوع نهال میوه برای کاشت در باغ خود را بیابید. و اقدام به خرید نهال میوه از نهالستان میوه مجوزدار و یا مرکز فروش نهال میوه بنمایید.

نهال استاندارد چیست؟

به نهالی که دارای گواهی سلامت بهداشت؛ شناسنامه مخصوص (شامل نام تولید کننده؛ نام رقم، نام پایه و پیوندک؛ سال تولید؛ شماره مجوز تولید) باشد، نهال استاندارد گفته میشود.

آماده سازی زمین

پس از دریافت نتایج آزمایش خاک؛ در این مرحله باید با توجه به نوع رقم و زمین؛ اقدامات اصلاح خاک را انجام دهید. همچنین الگوی کاشت درختان در این مرحله مشخص میشود. انواع الگوی کشت شامل مربعی، مستطیلی، داربستی، مثلثی است. که باید با توجه به نوع خاک و زمین و همچنین نوع رقم و طرح توجیهی در باغ پیاده سازی میشود.

برای مشخص سازی نوع آب وخاک با ما در آزمون آب و خاک همراه باشید.