Rate this post

تغذیه گیاهان نقش اساسی در بهبود کمی و کیفی محصول دهی درختان دارد. از این رو برای دستیابی به میوه‌های خوش رنگ و خوش طعم و افزایش مقاومت محصول در برابر آفات و بیماریها و حتی افزایش مقاومت درخت در برابر تنش‌های محیطی و کاهش ریزش میوه؛ باید به تغذیه درختان گردو توجه نماییم. در این مطلب قصد داریم تا کوددهی درخت گردو بیشتر بدانیم.

 

بهترین زمان کوددهی درخت گردو

بهترین زمان کوددهی درخت گردو در این شرایط انتخاب می شود:

  1. مرحله جوانه زنی

در مرحله جوانه زنی برای توسعه ریشه از کودهای محرک رشد ریشه استفاده نمایید. سولفات آمونیوم یا نیترات کلسیم گزینه مناسبی برای شما در این مرحله به حساب میایند.

  1. بعد از جوانه زنی و قبل از گلدهی

در مرحله جوانه زنی و پیش از گل دهی به علت کمبود فعالیت ریشه‌ها و کاهش جذب عناصر غذایی در اوایل بهار؛ میتوان از فروت ست و آمینو اسید به صورت محلول پاشی استفاده نمود. چرا که در این زمان خاک سرد است و قدرت جذب از طریق خاک وجود ندارد.

  1. در زمان ریزش گل و پس از گلدهی

در مرحله ریزش گل و پس از گلدهی نیز از یک NPK تعادلی استفاده نمایید. که عناصر به صورت متعادل در خاک قرار بگیرند. این کود به همراه یک ریز مغذی و اسیدهای آمینه برای افزایش رشد و تشکیل میوه‌های باکیفیت به صورت محلول پاشی روی درخت انجام میشوند. در این زمان برای اینکه کودهای موجود در خاک به خوبی جذب شوند؛ باید از گوگرد مایع به صورت آبیاری استفاده نمایید.

  1. فندقی شدن

مرحله فندقه میوه یکی از مهم ترین مراحل کوددهی به درختان محسوب میشود. در این مرحله از آهن و منگنز استفاده کنید. درختان برای تنفس به آهن احتیاج دارند. همچنین این دو عنصر از سیاه شدن مغز گردو پیشگیری مینمایند. کمبود آهن و منگنز میتواند موجب کاهش باردهی در درختان شود. در نتیجه افزودن کود آهن و منگنز به افزایش کیفیت میوه منجر خواهد شد. در این مرحله از سولو پتاس و سولفات آمونیوم استفاده نمایید. به ازای هر درخت میزان 40 گرم آهن را به صورت آبکود استفاده نموده و منگنز را محلول پاشی کنید.

  1. پوست نرم

مرحله بعدی کوددهی زمانی است که پوست گردو نرم است. در این مرحله برای کمک به رشد میوه و افزایش کیفیت بخش سخت آن؛ و همچنین پرشدن بهتر دانه، استفاده از کلسیم و پتاسیم لازم و ضروری است. (کلسیم بر)

  1. پر شدن مغز

پس از این مرحله نوبت به تکمیل مغز گردو میرسد. در این مرحله از اسیدهای آمینه و NPK با پتاس بالا استفاده نمایید.

  1. 20 روز قبل از برداشت محصول

20 روز قبل از برداشت میوه از سولو پتاس به همراه آب آبیاری استفاده کنید.

کودهای مورد نیاز درخت گردو

پس از برداشت محصول نیز یک آنالیز برگ انجام دهید تا از کمبودهای عناصر معدنی درختان آگاه شوید. این کمبودها را در آخرین آبیاری به درخت تزریق نمایید.

پیش از آنکه برگ‌های درخت سبزینگی خود را از دست بدهند؛ کودهای فروت ست را فراموش نکنید.

در فصل زمستان یک ماه پیش از گلدهی درخت، از چالکود استفاده نمایید. کودهای مورد نیاز درخت گردو در این مرحله براساس آنالیز خاک شناسایی میشوند. این کودها را به صورت ساندویچی در کود دامی و گوگرد بپیچید و آن را در سایه اندازه درخت قرار دهید.

جمع بندی

تغذیه مناسب درختان یکی از مهم ترین وظایف هر باغدار است. که به صورت مستقیم در حفظ سلامت درخت و همچنین افزایش محصول دهی و افزایش کیفیت و بهره وری از آنها تاثیر گذار است. برای آگاهی از کودهای مورد نیاز درختان پیش از کاشت درخت باید خاک باغ را آزمایش نمایید. همچنین برای کسب اطلاع از کمبود عناصر معدنی پس از کاشت درخت نیز باید از روش آزمایش برگی استفاده نمایید.

برای آگاهی از نحوه انجام آزمایش خاک و آزمایش برگ، سایر مقالات ما را در سایت پالیز دنبال نمایید.

نهالستان پالیز بزرگترین مرکز تولید و فروش انواع ارقام نهال گردو به سرتاسر کشورمان میباشد. این مرکز دارای مدارک معتبر و رسمی از جمله شناسنامه معتبر؛ گواهینامه رسمی و همچنین تاییدیه از جهاد کشاورزی میباشد.

برای خرید نهال گردو و یا ارتباط با مشاوران ما به صورت رایگان از طریق تماس تلفنی؛ حضوری و یا آنلاین اقدام نمایید.