Rate this post

کوددهی باغ‌های فندق؛ علاوه بر افزایش قدرت رشد درختان؛ به افزایش سلامت آنها و در نتیجه افزایش باردهی درختان منجر خواهد شد. اگر کودهای مورد نیاز نهال فندق در زمان مناسب و با روش مناسب به آنها داده شود. بیشترین اثرگذاری و در نتیجه بالاترین بهره وری را از باغ شاهد خواهیم بود. در ادامه قصد داریم تا بهترین برنامه کوددهی درخت فندق را مورد بررسی قرار دهیم. پس با ما همراه باشید.

کودهای شیمیایی و آلی برای درختان فندق

کوددهی درختان فندق با توجه به جنس خاک؛ سن درخت و همچنین میزان مواد آلی و شیمیایی موجود در خاک تعیین میشود. برای آگاهی از موارد ذکر شده؛ پیش از اقدام به عملیات کوددهی؛ یک ازمایش خاک یا برگ از باغ گرفته و به اطلاعات مهمی از جمله جنس خاک؛ پی اچ؛ شوری خاک؛ مواد آلی و معدنی موجود در خاک و میزان آهک در خاک و… دست پیدا کنید.

برای کسب اطلاع از نحوه انجام آزمایش خاک و برگ؛ کلیک فرمایید.

درختان فندق به 3 دسته کود برای رشد بهتر و افزایش عملکردشان نیاز دارند:

  • کودهای کلسیم
  • کودهای اسید هیومیک
  • کودهای اسید آمینه

با توجه به نیاز کمتر درخت فندق به عنصر آهن؛ در صورت کمبود این عنصر نیز باید از کودهای آهن دار برای باغ استفاده نمایید.

کود کلسیم

اکثر درختان مغزدار مثل درخت گردو و پسته؛ و از جمله درخت فندق نیازمند به دریافت کلسیم هستند. کود کلسیم تتراهیدرات کریستالی بالاترین میزان کلسیم و اثرگذاری را برروی درختان فندق از خود برجای گذاشته است. کود کلسیم 2 مرتبه در سال به درخت فندق افزوده میشود:

  • در ماه فروردین به روش چالکود و 25 کیلوگرم به ازای هر هکتار
  • در ماه اردیبهشت به روش محلول پاشی و 10 کیلوگرم در 1000 لیتر آب به ازای هر هکتار

مزایا: این کود در بهبود تغذیه و ساختار درخت و اصلاح آن موثر است. به علاوه استفاده از کودهای حاوی کلسیم باعث افزایش مقاومت درخت در برابر بیماری‌ها و آفات خواهد شد. رشد بهتر ریشه درخت و بهبود جذب عناصر مورد نیاز از دیگر مزایای استفاده از کود حاوی کلسیم به حساب میاید.

اسید هیومیک

نیاز درخت فندق به کودهای اسید هیومیک در طول سال بین 2 تا 3 مرتبه است. بهتر است از کود اسید هیومیک مایع استفاده کنید. چراکه به علت جذب سریعتر؛ استفاده اسانتر و عدم وابستگی به زمان مصرف؛ اثرگذاری بالاتری خواهد داشت.

مزایا: کودهای حاوی اسید هیومیک نوعی اصلاح کننده خاک محسوب میشوند. این کودها از شوری خاک کاسته و اسیدیته خاک را تنظیم میکنند. به علاوه استفاده از کودهای اسید هیومیک به افزایش رشد ریشه و در نتیجه جذب بهتر مواد غذایی از ریشه کمک میکند. آب در خاک بهتر نگهداشته شده و دوره‌های آبیاری شما را طولانی تر میکند. عناصر بلوکه شده را در خاک آزاد نموده و باعث تقویت بهتر درخت فندق خواهد شد.

اسید آمینه

نیاز درختان فندق به کود حاوی اسید آمینه 1 مرتبه در سال است. بهترین زمان برای افزودن این کود به خاک پیش از آغاز فصل زمستان است. اسید آمینه از سرمازدگی درختان فندق در طول فصل زمستان و همچنین تنش‌های سرمایی پیشگیری میکند. محلول پاشی کود اسید آمینه بیشترین اثرگذاری را خواهد داشت.

مزایا: از سرمازدگی درخت فندق و همچنین تنش‌های سرمایی جلوگیری میکند.

روش‌ کوددهی درخت فندق

روش کوددهی درخت فندق مانند سایر درختان دیگر در سه روش زیر انجام می شود.

  • چالکود
  • آبیاری
  • محلول پاشی

هریک از کودهای شیمیایی را باید با استفاده از یکی از این روش‌ها، به خاک بیافزایید. به این ترتیب اثربخشی کود و زمان استفاده از آنها با یکدیگر متفاوت است.

زمان کوددهی درخت فندق

درختان فندق با توجه به سنشان؛ نیاز به دریافت کودهای خاصی هستند و باید زمان کوددهی درخت فندق را حتما رعایت کنید.

پیش از آغاز محصول دهی درخت فندق؛ با افزون کودهای ازته نیتروژن دار؛ به تقویت درخت بپردازید.

از زمان محصول دهی درخت هرساله به درختان فندق

  • بین 300 تا 500 گرم کود ازت خالص در 2 نوبت در ماه‌های اردیبهشت و خرداد.
  • 200 تا 400 گرم کود فسفات در ماه اسفند.
  • بین 100 تا 200 گرم کود پتاسیم دار در ماه اسفند.

بیفزایید.

کودهای ازته را به روش چالکود و به همراه کود دامی کاملا پوسیده به خاک بیافزایید.

کودهای ماکرو (کود اوره؛ اسید بوریک؛ سولفات آمونیوم؛ سولفات روی) به میزان 5 در 1000 و در 2 نوبت به درخت اضافه نمایید. استفاده از این کودها پس از آغاز سن محصول دهی درخت یعنی در 5 سالگی به بعد توصیه میشود.

نوبت اول: پس از برداشت میوه و پیش از ریزش برگ

نوبت دوم: در اوایل فصل بهار و در زمان تورم جوانه‌ها به روش محلول پاشی

نکات تکمیلی کوددهی به باغ فندق

  • استفاده از کود کامل 10 ایکس شوک باعث افزایش باردهی درختان و کیفیت محصول خواهد شد. به طور متوسط اثر گذاری این کود بین 30 تا 40 درصد در سال میباشد.
  • در صورت فقر یکی از عناصر مورد نیاز درخت فندق؛ باید از کودهای شیمیایی برای جبران آن بهره ببریم. در حالیکه از کودهای آلی به صورت عمومی برای تقویت درختان و خاک بهره میبریم.
  • کود مرغی غنی شده یا پلت مرغی یکی از کودهای بسیار مناسب برای تقویت درختان فندق به شمار میرود.
  • از مزایای کوددهی صحیح به درختان فندق میتوان به افزایش قدرت رشد درختان؛ افزایش قدرت باردهی و همچنین کیفیت محصولات؛ افزایش وزن میوه و جلوگیری از پوک شدن آنها اشاره نمود.
  • هر 3 سال یکبار در ماه اسفند؛ میتوانید برای درختان فندق از کودهای دامی کاملا پوسیده استفاده نمایید.
  • بهتر است کودهای سولفات پتاسیم و فسفات آمونیوم؛ سولفات منیزیم؛ سولفات آهن؛ سولفات روی را در ماه اسفند ماه با استفاده از روش مناسب به درخت فندق بیافزایید.

جمع بندی

کوددهی درختان فندق یکی از مراحل مهم در نگهداری از درختان به حساب میاید. البته لازم است توجه داشته باشید که کوددهی در هر باغی با توجه به جنس خاک؛ سن درخت و میزان وجود عناصر معدنی و آلی در آن تعیین میشود. بنابراین پس از انجام آزمایش خاک و برگ؛ اقدام به انجام عملیات کوددهی در باغ نمایید.

نهالستان پالیز بزرگترین مرکز فروش انواع ارقام نهال فندق واقع در شمال غربی کشور؛ آماده ارائه خدمات و ارسال نهال به سرتاسر کشور میباشد. برای خرید نهال اصلاح شده؛ پیوندی؛ بذری و ژنوتیپ با ما در ارتباط باشید. جهت دریافت مشاوره رایگان و استعلام قیمت نهال می توانید با شماره 09144501007 در تماس باشید و یا با پر کردن فرم درخواست مشاوره کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص هرس درخت فندق و آبیاری درختان فندق کلیک نمائید.